tirsdag 12. september 2023

Den blå mandagen

Jeg leste denne overskriften - på en nettartikkel. Som på sitt vis oppsummerte valgdagen 2023. Selv er jeg verken valgforsker eller valgkommentator. Bare en som er opptatt av demokrati og politikk. Men det er vanskelig å ikke dele artikkelforfatterens inntrykk. Høyresiden har gjort det bra - viser valgresultat rundt omkring. Arbeiderpartiet er ikke lenger norges størtse parti. Senterpartiet har sterk nedgang siden sist. Det siste er vel ingen stor overraskelse; få trodde nok at de skulle kunne gjenta sitt gode valg fra 2019..

I mange kommuner er det nå spennende dager og timer. En facebookvenn skrev bla på sin profil: "Hestehandelens tid er over oss. Valgflesket ligger på skjærefjølen. Må kunnskap, framsyn og vidsyn styre kjøttøksens slag. For makt kan gjøre blind, døv og tankeløs. Da er det ikke alltid godt å vite hvilken ende av redskapen man holder i. Måtte derfor konstellasjoner, kompromiss og posisjoner være kloke, for deres beslutninger skal bære våre barn på sine skuldre." 

Jeg har generelt stor tillit lokaldemokratiet vårt, og tror alle de omtrent 10000 folkevalgte har noen felles kjennetegn i engasjement for lokalsamfunn og region. Jeg har stor respekt for at de stiller seg til rådighet - og heier på innsatsen. Helt uavhengig av partifarge. Så er jeg jo også fargeblind...

I min hjemkommune fikk et parti rent flertall. Jeg velger å stole på ordførerkandidaten deres når han snakker om å ta ansvar for hele kommunestyret. Sørge for gode forhold for at ulike syn skal få plass - og andres engasjement også få skinne. Andre steder blir det jo et vanskelig arbeid med å finne frem til konstellasjoner og kompromiss for å finne ut hvem som skal bekle ulike posisjoner. 

Oppturer og nedturer. Glede og skuffelse. Masse følelser er knyttet til valg. Jeg tror likevel at når de valgte kommer i gang med en ny periode - vil vi se at de bretter opp ermene og tar fatt. Slik lever lokaldemokratiet videre. Jeg gjentar noe av det jeg skrev i mitt forrige innlegg her på bloggen:

Jeg kan nesten ikke tenke meg vakrere ting enn et lokaldemokrati som evner samle et godt flertall mot noe som gir retning for utvikling. Der man samtidig evner å involvere og ivareta mindretallet i prosessen og oppfølgingen. Eller når man evner søke og skape forlik og kompromiss - som for fellesskapet av innbyggere gir framtidshåp og oppslutning. Jeg er takknemlig for alle som stiller opp som folkevalgte - og håper de deler mitt syn og tar det med seg som sin ambisjon.

Er veldig enig med det Lene Conradi denne mandagskvelden skrev på sin facebookside: "De gode løsningene vil vi fortsatt finne gjennom bredt samarbeid på tvers av politiske skillelinjer - løsningene blir alltid bedre når vi samarbeider og lytter til hverandre". Har et håp om at dette vil prege det videre arbeidet i mange kommuner og fylkeskommuner fremover.

Alt godt ønskes oss alle, men et særlig lykke til de nye og gamle folkevalgte!

Lar et bilde fra stien - på veg ned fra Skogsfjell sist helg - følge mitt innlegg denne gangen:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar