fredag 18. august 2023

Ferdigstemt!

Jeg kan nesten ikke tenke meg vakrere ting enn et lokaldemokrati som evner samle et godt flertall mot noe som gir retning for utvikling. Der man samtidig evner å involvere og ivareta mindretallet i prosessen og oppfølgingen. Eller når man evner søke og skape forlik og kompromiss - som for fellesskapet av innbyggere gir framtidshåp og oppslutning. Jeg er takknemlig for alle som stiller opp som folkevalgte - og håper de deler mitt syn og tar det med seg som sin ambisjon.

Vårt utgangspunkt er i verdier som frihet for alle til å være som dem er, mene det de vil - organisasjonsfrihet og ytringsfrihet. Verdier som kan forstås være grunnleggende i et fritt demokrati. Store nok rom - høyde under taket - er viktig for at demokratisk diskurs og politiske diskusjoner skal kunne skje. Som feilbarlige enkeltindivid er vi avhengig av meningsbrytninger – enten vi er på jakt etter «sannhet» eller kompromiss. Fri meningsdannelse - informert stemmeavgivelse og mulighet for deltakelse i samfunnsdebatten; er en forutsetning for demokrati.

Mandag 14. august ble for meg altså en merkedag - fordi jeg da benyttet meg av min stemmerett. Jeg er takknemlig for muligheten til å delta - og for at jeg er så heldig å kunne gjøre det i et demokrati som vårt. Mange steder i verden er ikke slikt en selvfølge; og jeg er opptatt av at vi sammen hegner om demokratiet vårt. Det gjør vi gjennom å delta. Oppfordrer derfor alle til å bruke sin stemme.

Vanligvis ville jeg nok helst ha stemt på valgdagen - fordi jeg opplever dette som en viktig og høytidelig markering. Men i alle kommuner er det godt tilrettelagt for at man kan forhåndsstemme dersom man vil det. For meg passet det best i år. Ønsker alle et godt valg!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar