lørdag 20. november 2010

Venner er....

Gikk gjennom loftstua - og overhørte en TV-reklame. Spør meg ikke hva det var reklame for. Det aner jeg virkelig ikke. Men festet meg kun ved dette ene: "Venner er søsken du velger selv"... Jeg stusset et øyeblikk - umiddelbart så ble jeg usikker. Hva var det de egentlig sa?

For en som har "hang til" wikipedia ble det jo slik at også ordet venner måtte testes der. Og venner ble til vennskap:

"Vennskap er et forhold som har sitt grunnlag i pålitelighet eller kjærlighet. Vennskap kan utvikle seg mellom to eller flere mennesker som omgås og trives i hverandres selskap, og som gjerne har noe til felles, for eksempel i form av interesser. Sympati, empati og ærlighet er viktig i et vennskap." Fulgt av et vakkert bilde..., med underteksten "Vennskap er viktig for mennesket"

Du verden tenker jeg - så flott!

Men venner er så mangt. I alle tider har igrunn "venner" alltid vært utsatt for kategorisering og sortering. Nære venner, beste-venner, skole-venner, følgesvenner, vennskapskrets, venners venner, bekjente osv. I mange år - og kanskje enda - ble det gjerne sagt spesielt om voksne damer som fikk ny kjæreste at hun har fått en ny venn. I nyere tid har dette utartet til større sirkler og nye kategorier. Feks er Facebook-venner en kategori som bare er ca 4 år gammel..., og blandt disse vennene er det vel for de fleste mulig å legge inn varierte definisjoner av vennskap når man betraker listen :)

Orden "venn" er i slekt med det latinske orden venus - og betydningen av dette er mer framtredende i den nynorske versjonen "ven". Venn kan iallefall for meg forstås som en beskrivelse av noe betydningfullt som passer en beskrivelse a'la "fin(t)"!

"Venner er søsken du velger selv" syns jeg at krever et blikk på forskning:
Ny forskning viser at gode venner er viktigere enn familien når det gjelder sannsynligheten for å leve lenge. (Bla rapport publisert i the Journal of Epidemiology and Community Health). Understreker i grunn betydningen av venner - men skaper også en avstand mellom begrepene brukt i TV-reklamen; venner og søsken.
Discrete Hierarchical Organization of Social Group Sizes støtter min påstand om at vi alle kategoriserer våre venner. De som står bak undersøkelsene hevder dog også at mennesker fra alle kulturer og samfunn gjør det: Altså rangerer venner og bekjente i ulike sirkler rundt oss. Innerst finnes noen få av våre aller nærmeste, utenfor der er ei litt større gruppe av venner, og så følger en enda større gjeng med bekjente. Men hvorfor? Vel de påstår at hjernens kognitive kapasitet avgjør hvor mange som kan være med i "gjengen". For mange medlemmer i en nær sirkel kan gjøre gruppa ustabil.... Nå sies det dog at man ikke egentlig helt forstår dette - det er jo betryggende. Men i allefall: en hierarkisk forståelsesmodell knyttet til hvorfor mennesket rangerer sine venner i "kategorier" er en av sikkert mange måter å tenke rundt dette. Og nokså allment kjent helt uten behov for forskeres forklaring.

Usikker på om et grunnt dykk i forskning gjorde meg mye klokere - men en smule interessant var det vel?

Jeg tenker om TV-reklamens ordbruk: det var i grunn en veldig flott ting å si om sine venner. Jeg betrakter mine søsken som mine aller beste venner: Jeg opplever mitt forhold til mine søsken som grunnleggende - ja ganske så ubetinget - basert på pålitelighet og kjærlighet. Nettverk og venner ellers er viktig - jeg tror man utvikles som person i møte med andre mennesker, og at det er en grunnleggende funksjon hos oss mennesker. Som vi kan "øse" nytte og glede av! Ulik nytte i ulike "sirkler" eller "kategorier" om du vil. Jeg vil gjerne ha mange :)

Jeg har mange strålende venner; både søsken og andre venner. Skulle vel ligge an til å "leve lenge i landet" da. I allefall hvis vi som søsken husker å hedre vårt opphav også da :) "Himmel på jord - nåde så stor" synger Kurt Nilsen på ny jule-CD. Kanskje det er en god beskrivelse av det å ha mange og gode venner?

Jeg siterer til slutt deler av en strålende fin sang "Morgendagens søsken" av Eivind Skeie - som mange av oss kanskje husker Eli Rygg gjorde kjent i Portvegen 2 programmene:

Mange barn rundt samme bord
Mange barn på samme jord
Mange øyne som kan se
Mange munner som kan le
Mange føtter som kan gå
Dit hvor hjelpen trenges nå
Mange hender vendt mot dem
Som har mistet sine hjem
Mange tunger som kan si
Ord som gjør deg glad og fri
Det er vi det er vi
Morgendagens søsken

Som søsken av jorden
Bror Sol, Søster Vind
Står du og jeg sammen
Kinn imot kinn
Jeg tar dine hender som rekkes
Mot meg, du ser mine øyne
Som smiler mot deg

1 kommentar: