onsdag 30. november 2016

Ja til Nye Notodden kommune

Folkeavstemming i kommunen der jeg bor! Kommunestyret ber oss som bor her om råd. Skal vi sammen med Notodden kommune forsøke skape noe nytt - eller skal vi tviholde på det vi har; selv om forutsetningene for det rent faktisk svikter... Det er slik jeg leser spørsmålet. Nå tror jeg på det representative demokrati. Og jeg mener å ha valgt representanter inn i styre og stell for på våre vegne ta ansvar for slike valg. De har  - eller burde ha - forutsetninger for opplyste veivalg. Men når de spør om mitt råd på denne måten får de jo svar. Og jeg oppfordrer derfor flest mulig til å benytte den muligheten de er gitt via stemmeseddel. 

Jeg velger optimisme og framtidstro - og mitt råd er da også ja. La oss sammen skape noe nytt. Lete etter muligheter og løse alle utfordringer et slikt valg fører med seg. Det er nemlig slik at utfordringene for kommunen, bygdene og byen, ikke blir færre uansett utfall av de valg vi nå gjør. 

Jeg er reformskeptiker. Jeg tror ingenting på at stort er best i enhver sammenheng. Jeg ser også sentraliseringstrenden. Og jeg ser en politikk som vil dette - og gir  trenden kraft. Jeg leser bekymring og motstand som ytres - og er ofte enig i mangt et argument. Men nå utfordres ikke vi på å mobilisere mot trender og reformer i stort. Dette handler om det nære - og de forutsetninger og muligheter vi velger tro på for området vårt og den byen vi naturlig deler et funksjonelt bo og arbeidsområde med. 

Jeg leser om at dette er kampen for opprettholdelse av skolestruktur. Kampen mot storkapital. Kampen for fortsatt bosetning og lokalt tjenestetilbud. Personlig anerkjenner jeg alles rett til å ytre dine meninger og velge sine argument. Jeg leser at lokaldemokrati forvitrer - og velger være uenig. Vi utfordres til å søke nye strategier fremover. Enten vi fortsetter som idag eller nå tør satse på noe nytt - vil vi bli tvunget til nytenkning og egeninnsats. Skal vi lykkes med fortsatt positiv utvikling av lokalsamfunnet der jeg bor må vi engasjere oss. Helt uavhengig av kommunegrenser vet vi at det vil kreve av oss å utvikle en kultur for utvikling lokalt. Det vil kreve av oss å heie på ildsjeler - og å legge til rette for at flere "kan settes i brann". Den siste viktige ingrediensen i vellykket lokalsamfunnsarbeid er "anledning". Altså la anledninger brukes som et moment i arbeidet. Jeg tror denne anledningen som her oss bys bør utnyttes. La oss skape nye forutsetninger sammen!

Veldig mye av argumentene som føres mot en ny kommune leser jeg som uttrykk for frykt for nytt. Byfolka kommer neppe til å se oss og de behov, muligheter osv vi har. Jeg nekter å la frykt  være det som styrer mine valg. Jeg lar optimisme og fremtidstro være viktigst. 

Så er jeg nok også egentlig en bygutt - som har gjort et bevisst valg om å bosette meg sentralt men landlig. Og regner Notodden som "min by". 

Jeg lover heller mitt engasjement til utvikling fremover enn i det som har vært. For dette er ikke en avstemming knyttet til hvordan vi har det - men det handler om hvordan vi fremover skal ha det. Vil vi ha påvirkning på utviklingen får vi engasjere oss der det er mulighet for det. Vi endrer ikke fortiden men fremtiden.

Så er jeg ikke blåøyd. Og tror ikke verken folket i bygdene eller kommunestyret denne gangen gir flertall for ny fremtid. Så da får vi heller selv redusere våre forventninger til tjenestetilbud og påvirkningsmuligheter i vårt område. Da har vi iallfall ingen andre å skylde på. Så er vi kanskje heller ikke så godt vant når neste runde kommer - og noen likevel bestemmer at kommuner skal slås sammen. Så kanskje ikke så galt at det ikke er godt for noe?

Det handler kanskje om følelser... Isåfall kan jeg avsløre at jeg har gode følelser - og ja; det preger nok også mitt råd i saken.

Men mitt råd er altså: La oss nå si ja til nye Notodden kommune. La det være en anledning - til å skape nytt. 

Ha en fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar