søndag 4. desember 2016

Skudeneshavn


Forrige uke ble en slitsom affære. Feber, bronkitt og ørebetennelse... Gikk betraktelig ut over nattesøvn og energi. Når torsdag ettermiddag kom slapp feber, og etter to sjeldne sykedager ble det jobb i Drammen på fredag. Men helga var lenge planlagt. Min moster (mors søster) fyller 80 omtrent på denne tida - og dermed var det lagt til rette for samling av familie i Skudeneshavn. 

Jeg kombinerte turen med mulighet for å avlegge Haugesund et besøk. Jeg bodde i denne byen fra 1978 til 1986. Bestemte meg for å kontakte en barndomskompis. Vi har de senere år hatt kontakt via sosiale medier - men når vi møttes denne lørdagen konstanterer vi at det er gått nesten 30 år siden sist. Ben Jerry, som han heter, er nå en aktiv og engasjert mann. Jobber som rektor - og det var ingen problem å finne "tonen". Moro var det! Blir ikke tretti år til neste gang :)

Men begivenheten var 80-årsdag. Å treffe onkler, tanter og søskenbarn gjør jeg også alt for sjelden. Derfor setter jeg også stor pris på slike anledninger! Fin markering for ei dame som har betydd mye for mange av oss. Er svært takknemlig!


Skudeneshavn er et vakkert sted. Og her er altså min mor fra. Og det er alltid trivelig å avlegge mammas barndomshjem et besøk - der min moster bor. Nå er også huset nyrenovert - så å si "nytt" utvendig! Vi snakker isolering, ny kledning, nytt tak, ny pipe, nye dører og vinduer. 

Huset er ikke stort - men rommer mange minner og mye historie. Min morfar kjøpte huset i 1935 for 3200 kr. Den gang var det både utedo og hønsehus ved siden av. Det var to rom og kjøkken + "kammers". Kaldt loft (senere innredet). God plass til mor, far og seks barn altså. Huset er bygget ca 1880. Men hoveddelen av huset er en gammel tømre av ukjent opprinnelse - som ble flyttet dit når huset skulle bygges... Huset er omfattet av en rekke bestemmelser knyttet til bygningenes utseende - med få endringsmuligheter. Vinduer og dører måtte derfor spesialbestilles for å være nært det uttrykk det hadde før oppussing. Nederste bilde er utsikt fra stua.

Huset ligger på en liten "haug". Egentlig ligger det på en holme - som heter Vaholmen. I "gamle dager" (altså før min tid) gikk sjøen altså lenger inn enn det som nå er havn. Og husene på Vaholmen hadde sjø rundt husene. En kanal svingte seg rundt min mors barndomshjem. Derav også husets adressering - i Kanalvegen.

Min morfar arbeidet hele sitt liv i nabolaget. Ha gikk gradene på Skudenes mekaniske verksted. Etter hvert - og i en mannsalder - formann som yrke. Sikkert hardt arbeid - men han var også privilegert: det var mange som ikke hadde fast arbeid feks i de harde tretti-åra. Som var tidspunktet han skulle komme til å skaffe seg eget, og stifte familie. Morfar kom fra Skudenes. Han var født som en av tolv søsken på Lahammer. Hans far het Jakob - og min morfar tok da Jakobsen som sitt etternavn. Slik hans far hadde tatt etternavn etter sin far Thomas. Jakob Thomassen altså. Men min morfar var den eneste av de tolv som valgte følge slik tradisjon. De elleve andre valgte å videreføre Thomassen som familienavn.

Vel - det ble noen tanker fra et fint vestlandsbesøk på bloggen denne søndag ettermiddag. Nå ligger jeg på sofaen under dyna. Feberen har gjort meg fornyet visitt. Og energien er lav.
Dog er jeg helt sikker på å bli frisk - og har bare helt kortvarig tenkt å dyppe meg i selvmedlidenhet. "Plutselig tilbake" - som noen sier det!

Ha en fin søndagskveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar