fredag 12. april 2013

NTP - en kort kommentar

Nei - jeg har ikke lest hele enda. Og et visst forbehold er det kanskje lurt å ta. Men dog:

Først av alt - det er grunn til feiring:
Jeg gleder meg over flere ting ved forslaget som regjeringen idag har presentert for 2014 - 2023.
For eksempel at E134 nå er tydelig definert som en av dei viktigste transportkorridorene og nevnt i i så måte sammen med E18, E6, E16 og E39. 

Konkret er det en milepæl for Kongsbergregionen at ny E134 gjennom Kongsberg syns være på "sikker plass" i fht den nødvendinge og forutsatte framdrift. Det er det grunn til å feire! Et usannsynlig viktig prosjekt for vår region. Skal vi feire - så skal vi jammen også ta med at Århus-Gvammen på samme måte er på "sikker plass" - og det også en stor milepæl å notere. 
Med dette mener jeg at begge tiltak er prioritert i første fireårsperiode av planforslaget.

Jeg gleder meg også over at Haukelitunnellene har rykket inn i planen i en konkret form. Riktig nok ikke i første rekke - men det er et godt signal. Ikke minst knyttet til hvilken betydning og rolle E134 har som stamveg øst-vest i sør-Norge. Vi vet at det arbeides aktivt med flere prosjekter langs E134 i Telemark som vil kunne komme til å gi bedre veg - på siden av den "store planen". Det ligger også tiltak både i og utenfor denne planen på Rogalands side. Og som sammen ytterligere vil styrke posisjonen.

Så er det et stykke igjen. Og planforslaget skal høres og behandles. Så vi må stå på. 
Dette var Kongsbergregionens innspill til NTP:

  • E134’s betydning både som nasjonal transportkorridor og for regional utvikling må vektlegges - og kreves utbygd med ny veg snarest mulig:
    • E134 Damåsen - Saggrenda forventes gitt byggestart i 2013 som forutsatt gjennom bevilgninger gjennom statsbudsjettet for 2013. Og må i NTP planlegges ferdig utbygd i perioden 2014 - 2017
    • E134 Århus - Gvammen forventes gitt byggestart i 2013 som forutsatt gjennom bevilgninger gjennom statsbudsjettet for 2013. Og må i NTP planlegges ferdig utbygd i perioden 2014 – 2017
    • E134 Saggrenda - Gvammen: En oppfølging av gjennomført KVU må synliggjøres i NTP gjennom prioritet i planleggingsmidler i perioden 2014 til 2017, og med oppstart av utbygging av ny veg i perioden 2018 - 2023
  •  Jernbane Drammen - Kongsberg:
    •  Prosjekt med etablering av kortere reisetid og høyere frekvens må muliggjøres ved at det i NTP blir synligjort en ambisjon/prioritet i perioden 2018 - 2023 slik at dette er realisert i 2024

Strekningen langs E134 mellom Kongsberg via Notodden videre til Gvammen må også på plass. Og skal den det må den inn i NTP's ordbruk på en helt annen måte. Regjeringen sier at det til grunn for deres samferdselspolitikk skal ligge virkemidler og tiltak for å bygge sammen bo og arbeidsregioner. Et svært godt argument for å fokusere på denne strekningen skulle jeg mene. Jeg er på ingen måte overrasket - verken av hva som er inne eller det som ikke er det. Og skulle selvsagt ønsket at prosjektet var mere "klart" for NTP. Men akkurat det - har vi tatt tak i. Og arbeider nå sammen med vegvesenet for å finne fram til hva som skal til nå. På vegvesenets hånd, kommunens hånd - og hva vi kan gjøre sammen - for å komme i posisjon. Målet er fortsatt ny veg over Meheia innen 2023 - fordi vi trenger det.

Tilsvarende undres jeg over manglende fokus på Kongsbergbanen. Altså tog mellom Oslo/Drammen og Kongsberg. Såvidt nevnt som en del av dagens Sørlandsbane - med stor persontrafikk. Vi har lenge, bla sammen med Buskerudbyen, argumentert for at strekningen må bygges ut med dobbeltspor, økt frekvens - og med IC-standard. Kongsbergbanen er beregnet ha større samfunnsnytte enn feks en IC utbygging Hamar/Lillehammer. Kongsbergregionen er for IC-utbygging, men mener at det må være åpenhet for andre åpenbart lønnsomme prosjekt også. Og Kongsbergregionen er faktisk en av de aller viktigste regioner i landet mht verdiskaping og næring. Som krever oppfølging i fht tilrettelagt infrastruktur hvis man fortsatt ønsker vekst og utvikling. En utvikling som har betydning for hele landet - og Norge som nasjon.
Så jeg mener at målet om ny Kongsbergbane innen 2023 må stå - fordi vi trenger den.

Jeg skal i denne sammenheng selvsagt unnlate å nevne lyntog og slikt. Det kan fort dempe feiring om man så skulle gjøre. 

Men jeg syns det fortsatt det er rom for mer - og for flere. Dersom man vil. Og Kongsbergregionen vil spille inn i prosessen fram til vedtak!

Etter NTP - er vedtatt. Så starter dansen på nytt. Nærmest umiddelbart. Veldig snart skal budsjetter for 2014 på plass - som skal synliggjøre/konkretisere oppfølgingen av planens retning, ambisjon og ikke minst: tiltakenes finansiering. Innen et år er gått starter trafikketatene sitt arbeid med å forberede neste rullering. Som da altså munner ut i en rullering - eller ny NTP hvis du vil. I 2017 - gjeldende for perioden fom 2018. Og arbeid med infrastruktur - både veg og bane - fortsetter med stort fokus. Også for Kongsbergregionen.Vi mener fortsatt at:
Samferdselspolitikken og de tiltak som foreslås gjennomført må også bygge opp under satsing/utvikling av helhetlige transportløsninger: 
  • som fører til reduserte avstandskostnader
  • som støtter næringspolitikk og -utvikling
  • som bidrar til regional utvikling - og styrker/utvikler robuste bo-, arbeids- og serviceregioner
  • som bidrar til en regionforstørring
Her kan du lese Kongsbergregionens innspill til transportetatenes forslag til NTP
Her kan du lese om hva Kongsbergregionen mener om E134 Kongsberg - Gvammen
Her kan du lese mer om Kongsbergregionens initiativ ovenfor Vegvesenet mht Kongsberg - Gvammen.
Her kan du lese hva Kongsbergregionen mener om Kongsbergbanen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar