torsdag 25. august 2022

Endringer

Jeg pleier å si at jeg liker bevegelse. At det skjer ting - rundt meg. Men også å være i bevegelse; både på den måten at jeg beveger kroppen rett som det er - men også at jeg beveger meg gjennom nye opplevelser, ny læring og nye erfaringer. Og jeg er heldig som opplever stadig at jeg er på reise. En livsreise preget av mulighet til dette; å bevege meg. 


August nærmer seg slutten allerede. Og med det kom det også endringer for egen del. Endringer i jobbsituasjon gir mulighet for ny læring og nye erfaringer. Dette medfører også en pendlertilværelse - som betyr endringer i hverdagen for både meg og min familie. Kanskje kan dette siste ses på som en kostnad; men det kan også ses på som en "investering". Jeg har fått hverdager i hovedstaden. 

Jeg betrakter meg som heldig. Som får tillit av organisasjonen jeg jobber i, og får lov til å arbeide sammen med svært kompetente kollegaer. Heldig også som får arbeide med ting som er av betydning; for et kommunefellesskap som bærer velferdssamfunnet vårt - og kommunesektoren som grunnmur i vårt demokratiske system. 

Har nok alltid arbeidet mye. Men har forventninger til en enda mer "hektisk" jobbtilværelse nå. Har fått plass nær "hjertet" i organisasjonen - om det går an å si det slik. Her kjenner man nok pulsen i organisasjonen sterkere enn der jeg var før. Iallefall byr muligheten jeg har fått på nye perspektiver. Forhåpentligvis mer innsikt og oversikt. Det siste er iallefall en forventning. Jeg tenker at jeg er forberedt - iallefall mentalt. Men det tar nok litt tid før jobbhverdagens rytme og struktur har festet seg slik at roller og oppgaver blir tydelige. At rutiner sitter under huden - og i ryggraden. Men dette er en reise. Som jeg sa innledningsvis så byr den på muligheter for ny læring og nye erfaringer. Jeg gleder meg til fortsettelsen!


Jeg sliter ellers med noen muskler i hoftepartiet som legger noen begrensninger på fysisk adspredelse. Iallefall skal jeg helst ikke løpe så mye på en stund. Men jeg liker å gå tur. Og jeg liker utetid. Det er det mulighet for også i min nye tilværelse. Og jeg benytter meg av mulighetene i så måte. Aktivitet gir meg fysisk velvære og energi. Men er også stadig blitt viktigere for meg for å holde hodet klart; når det gjennom dager fylles med mye informasjon for bearbeiding. Og med litt tålmodighet nå - så vil nok snart også løpeturer være en mulighet. 

Endringer kan være utfordrende. Endringer kan være krevende. Men endringer betyr også nye muligheter. Nye inntrykk. Jeg tror at vi selv kan påvirke vår reise. Gjennom de valg vi tar - og gjennom hvordan vi forholder oss til bevegelse. Jeg tar nok ikke alltid de beste valgene. Men jeg tenker det er viktig å forsøke nye ting. Håndtere konsekvensene av de valg vi gjør. Og tenker at det skal jeg fortsette øve på. Jeg tar en ting om gangen. Søker løsninger og mestring. Enten man løper en tur - eller bytter jobb - så må man tåle kjenne på i perioder være litt ukomfortabel. Men finne rytme - en fart og en puls som er mulig å mestre over noe tid. Etterhvert vil man kunne oppleve både bedre form - og mestring. Kanskje også litt mer tålmodighet - og styrket læreevne. 

Jeg håper å kunne være en ressurs. Noe for det organisasjonen er satt til å gjøre. Jeg satser på at jeg får anledning til å gjøre mine kollegaer gode. Og tror at det er min beste mulighet for selv å bli bedre. Det får være et uttrykk for ambisjon. Det kan man absolutt ha; også som ganske voksen. Forutsetningen er at jeg fortsatt evner eie ydmykhet. Ovenfor oppdrag og andres bidrag/kompetanse. 

Midtvegs i første uke på ny jobb; så ble det altså et blogginnlegg med tanker om hvor jeg er. Om reisen. Som fører med seg endringer. Alt vel så langt! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar