fredag 24. juni 2022

Feriemodus...

Vi skriver fredag. Dette er kanskje å regne som siste arbeidsdag før jeg starter ferie. Min erfaring - i den organisasjonen jeg jobber - er at det er lurt å forsøke ta ut mest mulig av ferien om sommeren. Så sliter jeg nok hvert år med å klare ta ut all ferie. Og en tilsynelatende lang sommerferie blir nok ikke helt uten avbrudd i år heller. Men det er veldig greit altså. Jeg skal ta i bruk fridagene som kommer til å lade opp. Høsten blir ganske sikkert hektisk. Inneholdende mye nytt og spennende. 

Denne uka har kroppen vært tung og treg. Så det har mest blitt lette trimøkter med restitusjon for øye. Slik ble det forsåvidt også på dagens morrajogg. Tur nr 68 i år for min del - til Skogsfjell. Det ble en fin økt. God rytme - kontroll på puls. Men innrømmer at tung kropp gjør motbakkene litt seige.. Men for et vær! For en morgen! Det er bare å åpne opp - og suge til seg. Nyte! 

Feriemodus? Ja - hva er egentlig det mon tro. For meg er det å ikke ha så mye planlagt; er det beste utgangspunkt. Kalenderen er ganske tom de kommende ukene. Og det kjennes godt. Så er det slik at jeg ikke er så god til å ikke gjøre noe. Så en del av min feriemodus er også å se frem til ulike former for puslerier. Det er alltid noe man kan finne på - om man har hus, hjem, familie... Noe som må gjøres - noe som kan gjøres. Passer meg fint! Men det er viktig når jeg er i feriemodus at man kan ta det i et tempo som kler dette feriemodus.. Og det blir ikke viktig om man har pause mellom sysleriene - eller om det er slik at man sysler mellom pausene. Man skal ha timer der man ikke gjør noe. Timer der man opplever andre ting. Det man i travel hverdag kanskje ikke har så mye tid til; må få en slags form for prioritet. 

Utetid er viktig for meg. Hele året - og er også viktig for dette feriemoduset. Det er faktisk ikke så viktig hva jeg gjør ute. Men jeg har altså de siste årene også blitt litt "avhengig"; av å bevege meg. Ha litt puls - av og til. Så det blir noen turer i sommer også. 

Jeg skal i løpet av sommeren rigge meg til i leilighet i hovedstaden. Slik at når høsten kommer - er jeg klar for livet som ukependler. Rent praktisk syns det meste være klart. Det er fint - når man vet at høsten både vil bli travel og krevende. Men jeg gleder meg altså til det også. Å komme ut av feriemodus "på andre siden" (av sommeren) - klar for nye oppgaver i den spennende organisasjonen jeg jobber. 

Nå stenges denne fredagens hjemmekontor ned. Og for å få feriemodus finner jeg frem pensel og spann med beis. Syslerier med andre ord. Vi får følge sola - og sørge for å beise på skyggesider idag. Det blir bra!

Tja...  Det ble noen korte tanker om et modus. Jeg ønsker alle en god ferie - og en god sommer!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar