tirsdag 21. juni 2022

For å sitere meg selv…

For å sitere meg selv (slik jeg er sitert i avisen idag):

«– Et best mulig skoletilbud til barna er en av kommunenes viktigste oppgaver, og lærere er en av våre viktigste yrkesgrupper.»

Det finnes ingen i KS som er uenig med meg i det. Og heller ingen i kommunene - som er lærernes arbeidsgivere - som mener noe annet…

Men det er andre som hevder at jeg og andre i KS mener noe annet… Det syns jeg er leit. Og å tillegge andre meninger eller holdninger man ikke har - tenker jeg at er ugreit. Uansett. 

Det handler denne gangen altså om at man er uenig - i prioritering. En prioritering betyr innenfor en gruppe en skjevfordeling. Gruppen (gruppe 2 i kap 4) som hele får med meklingsresultatet en beregnet årslønnsvekst over rammen på 3,84 for hele tariffoppgjøret. KS har altså blitt enige med alle unntatt 3 av partene - om i år å prioritere de unge og «nyansatte» (med lav ansiennitet).  Men konsekvensen av en prioritering innenfor gruppen er at noen får mer - og noen får mindre. Det er ikke vanskelig å forstå at det kan være vanskelig. Og særlig vanskelig for de som evt da ikke blir prioritert. Og jeg anerkjenner alles rett til å hevde sitt ståsted og perspektiv. Det er lov å være uenig. Selvsagt anerkjenner jeg også at lovlig arbeidskonflikt blir brukt som virkemiddel. 

Jeg dukker av og til innom noen kommentarfelt. Og tenker ofte at det burde jeg ikke ha gjort. For hvordan sak blir til person i slike - og uenighet til personangrep… Det er stygt. Det har jeg rett til å føle og mene - selv om jeg anerkjenner alles rett til å ytre sine meninger og perspektiv. 

Jeg leser i avisen at vi i KS mener det er greit at hvem som helst underviser våre barn. Det har KS aldri ment. Tvertimot er vi veldig opptatt av kompetanse i skolen. KS legger imidlertid til grunn at de som etter loven er kvalifisert for slik jobb - er kvalifisert. I en annen avis leser jeg at 15-20% av lærerne ikke har «godkjent utdanning». Gitt forutsetningene i loven er det feil. I flg Utdanningsdirektoratet er 96% av de som idag underviser «godkjent» hva gjelder kompetanse. Det er dog riktig at det finnes folk i undervisningsstillinger som har annen faglig + pedagogisk kompetanse en lærerutdanning. Det er altså «innenfor» iflg gjeldende regelverk. KS er opptatt av rekruttering til lærerutdanning og læreryrke. 

Jeg forventer å bli trodd - på mitt sitat ovenfor. Om at det er hvem jeg er; og hva jeg står for. Jeg håper på en fortsettelse der vi diskuterer det vi i sak er uenige om. Som feks prioriteringer. En fortsettelse der vi ikke så mye tilligger hverandre meninger og holdninger vi ikke har. Jeg velger å tro og håpe.

Så har noen (3) arbeidstakerorganisasjoner - blant mange - valgt et brudd. Og tatt i bruk et lovlig virkemiddel i kamp for sine perspektiv og meninger. Det er greit. Jeg ser ikke umiddelbart for meg hvordan de ser for seg at det kan gi en løsning som er slik de ønsker. Men hva vet vel jeg? 

Det er iallefall helt sikkert at ingen arbeidsgivere (kommuner og fylkeskommuner) - heller ingen i KS - ikke anerkjenner den viktige oppgave og kompetanse som lærerne representerer. Vårt felles mål er også i fortsettelsen en best mulig skole.

Sånn. Da var det sagt. Det jeg tenkte på akkurat nå…





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar