lørdag 4. juni 2022

Kompetanse og sånn…

Det er lørdag. Vi skriver juni. Været idag forteller meg at det er sommerlig og trivelig å være ute. Utetid er viktig for meg. Jeg puslet denne lørdags formiddag med mitt. Et par biler har fått helgevasken sin. Slikt må på fine daget enten utføres sent eller tidlig. Ikke i sollys må vite! Plenklipping ble neste punkt - på denne dagens puslerier - ute. 

Jeg setter meg på trappen. Tar meg et glass cola zero. Nyter stunden. Og «oppsummerer» for meg selv litt tankespinn. For i hodet - mens jeg pusler - så tenker jeg på ting jeg har opplevd gjennom uken. Noen ting får tankene til å spinne. Idag ble det tanker om kompetanse. 

I slutten av uken ble jeg invitert til å være sammen med - og snakke til - flotte kollegaer i organisasjonen jeg jobber i. Det var «område organisasjon og økonomi» som var samlet. De ba om noen av mine perspektiver på hvordan det er å jobbe i KS. Og gjerne noe om hvordan vi sammen kan bli enda bedre. En ting er helt sikkert: På denne samlingen møtte jeg folk med mye kompetanse! Og slik er det etter mitt syn å jobbe i KS; jeg får hver dag jobbe sammen med folk som kan mer enn meg - og andre ting enn meg. Enten det er representanter for våre medlemmer jeg møter - eller som denne gangen gode kollegaer. Og jeg føler meg så heldig! Det er så utrolig gøy med flinke folk! Tror det er det aller beste jeg vet! 

I det arbeidsområde jeg møtte driver de med økonomi, lønn, dokumenthåndtering/arkiv, konsernstyring, HR - og mye mer. Min inngang når jeg skulle snakke til dem ble knyttet til betydningen av det jeg kaller «administrative verdier» (og ivaretakelsen av disse) for en organisasjon. At disse sørger for at organisasjonen «virker» slik at det finnes trygghet og handlingsrom for alle de andre kollegaene - som jobber med andre ting. Er ting «på stell» så funker alt nemlig mye bedre. Kanskje særlig for sånne som meg - som er leder et annet sted i organisasjonen. Men egentlig for alle kollegaene - og for at organisasjonens øvrige kompetanse kan utnyttes mye bedre. Disse jeg møtte har kunnskap, ferdigheter og egnethet for sine oppgaver. De spiller på lag - og spiller hverandre gode. En fin gjeng - som det er lett å både være glad for - og glad i. Det siste sørget jeg selvsagt for å formidle. 

Min kompetanse? Ja - det lurte de jo på. Hva slags utdanningsbakgrunn har du? Spurte dem om. Joda - visst har jeg noe utdanning. Har nok mer bred enn spiss kompetanse. Har vært heldig å få utdanne meg en del mens jeg har hatt ulike roller/oppgaver. Jeg har vært butikksjef - og har faktisk en bransjeutdanning som butikkleder. Jeg er utdannet sosialarbeider (sosionom). Studerte barnevern og helse- og sosialpolitikk når jeg jobbet som sosialsjef/barnevernleder. Jeg studerte ledelse når jeg var personalsjef og kommunalsjef. Jeg studerte politikk og partnerskap når jeg jobbet med interkommunalt samarbeid, lokalsamfunnsutvikling og regional utvikling. Jeg studerte innovasjon og næringsutvikling - når jeg jobbet med innovasjon og næringsutvikling. Jeg har noe utdanning innenfor økonomi. For å nevne noe. Men livet mitt har ofte handlet om å ta ansvar for områder jeg ikke kan nok om. Om læring - og om å knytte sammen kompetanse. Slik at oppdrag kan utføres - og oppgaver løses - med tilgjengelig kompetanse. Og kanskje er det noe av min særlige kompetanse - håper jeg. At jeg er nokså flink med folk. At jeg er strukturert - og løsningsorientert. At jeg har enormt stor respekt for andres kompetanse - og digger flinke og engasjerte folk. At jeg er ganske god på holde oversikt - og få folk til å jobbe sammen.

Jeg kjente på «slektskap» kompetansemessig med de jeg møtte. Jeg har gjort mye rart gjennom et innholdsrikt arbeidsliv. Jeg har vært personalsjef - og faktisk sørget for lønn til medarbeidere (lønnsmedarbeider) i tidligere jobb. Jeg har vært arkivansvarlig i en organisasjon. Jeg har ledet innføring av sak/arkiv system i en kommune; og vært kursholder i slikt. For lenge siden. Jeg har hatt ansvar for innføring av nytt lønns-/personalsystem i en organisasjon. Jeg har drevet med internkontroll - og etablering av kvalitetssystemer. Jeg har jobbet mye med økonomi. Vært prosjektleder - og prosjektansvarlig. Hatt ansvar for anskaffelsesprosesser. Og så videre… Men jeg påstår ikke at jeg kan dette som «fag». Det jeg først og fremst har lært er respekt for kompetanse - og særlig da andres kompetanse. Og erfart verdien av lærevillige og innsatsvillige kollegaer satt ovenfor stadig nye utfordringer - og konstante endringer.

Takk for at jeg fikk være sammen med dere i område «ORG» på deres samling! Jeg lærte noe nytt.

Jeg er heldig! Lærer noe nytt omtrent hver dag. Utfordres stadig. Men har tilgang til flinke folk; som jeg får reise sammen med. For livet i enhver organisasjon - også i KS - er en slags reise. Slik jeg opplever det. Av og til er det noen veikryss. Valg å ta. Nye muligheter - til å treffe ny kompetanse og nye flinke kollegaer og samarbeidspartnere. For min del gir det inspirasjon; å få reise sammen med andre i arbeidslivet. Så er det kanskje slik at det er vår felles kompetanse som er viktigst. Og når vi lykkes med samspill at våre medlemmer får størst nytte av vår kompetanse som organisasjon. Jeg gleder meg til fortsettelsen - og fortsetter i KS. Fra høsten med nye oppgaver - og ny læringskurve. Sammen med flinke og engasjerte folk - kanskje få ny kompetanse.

Her kan du lese at jeg fra høsten blir stabsdirektør i KS: https://www.ks.no/regioner/ks-vestfold-og-telemark/ny-regiondirektor-for-ks-vestfold-og-telemark/





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar