fredag 29. april 2022

Vårfølelse!

Jeg har en form for forventning i kroppen om dagen. Og jeg tror det kan kalles "vårfølelse". Om du har det som meg så svinger "energien" litt. Ikke alle dager er like sprudlende friske - noen krever litt mer. Selv syns jeg årstider er flotte. Jeg liker de alle - og det de byr på. Men jeg gleder meg veldig over lengre og lysere dager - som våren bringer oss. For min del gjør det at det er oppleves tilføre en slags stemningsendring. Tror selv at jeg er kjent for å ha et stabilt godt humør - og lite utsatt for de store variasjonene. Og livet mitt er generelt bra. Jeg er heldig stilt på mange vis. Likevel kjenner jeg på denne sitringen - som jeg tolker som forventning. Som jeg kaller vårfølelse - og knytter til lyset. Jeg kjenner også at formen er stigende - sånn fysisk. Aktivitet gjennom vinteren er en base; de lange dagene gir stadig nye muligheter for økt uteaktivitet. Å løpe i motbakker går stadig litt fortere. Jeg ligger faktisk foran "skjema" om man sammenligner med formstigningen i fjor vår/sommer. Bildet er fra en av mine kveldsturer til Skogsfjell denne uken - jeg liker stiløping!

For noen i min omkrets betyr denne våren vesentlige endringer i livet. De blir pensjonister etter et langt aktivt arbeidsliv. Fra første mai opplever jeg for første gang i mitt liv å være den eldste på min arbeidsplass. Og den med lengst erfaring i organisasjonen - på min kontorplass. Jeg liker fortsatt å tenke at livet er noe som kommer. Som er foran. Og det inspirerer meg at også disse jeg kjenner som nå skal teste pensjonistlivet også tenker slik. 

En av disse som søker overgang til pensjonistrekkene delte et dikt i sin avskjedhilsen til oss kollegaer. Det er Jan Erik Vold som har skrevet disse ordene. Jeg reflekterte selv rundt egen "rikdom" når jeg leste det. Ikke av det materielle slaget. Men i alle menneskemøter og relasjoner jeg får ta del i. I muligheten for å være noe i andres liv. Om mulighet for å få og gi omsorg. Om at de viktige tingene i livet handler om folkene på vår veg og i våre omgivelser. Diktet er gjengitt nedenfor.


Det er fredag - og jeg ønsker god helg!   


TA VARE
på vennene, ta VARE
på vennligheten, vis gjerne
litt selv om du kan, dagen er blå,
og dagen er grønn, dagen
er hvit – det er ikke annet
enn livet det her, vi er alle borte – nå
eller om litt, take it easy menneske
but take it, det er ikke
annet enn virkelighet
vet du, snart er 101 inne snart
er 101 ute – jeg sier:
vennlighet varer lenger, ta VARE
på vennligheten, ta VARE
på vennene – HEI, HEI! Ta nå
vare på hverandre.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar