tirsdag 16. september 2014

Da har jeg blitt rådgiver...

Jepp. Sånn er det med den saken. Jeg skrev tidligere et innlegg om at 2014 skulle vise seg gi meg nye utfordringer. Da med tanke på at jeg valgte "melde overgang" fra det å være daglig leder for kommunesamarbeidet i Kongsbergregionen - til å bli kommunalsjef i Tinn kommune. Lite visste vel jeg den gang - at 2014 skulle bli et år med flere skifter. Synes som om det er et åpent "overgangsvindu" dette året for meg. I alle fall bød sensommeren på nok en overgangsmulighet - da det etter en kort prosess skulle foreligge et tilbud fra KS. For de som ikke vet det - så er altså KS: kommunesektorens organisasjon. Alle landets 428 kommuner og 19 fylkeskommuner (Oslo er begge deler) er medlemmer i KS, i tillegg til mer enn 500 bedrifter. I tillegg til å være kommunenes arbeidsgiverorganisasjone - så er KS også en interessepolitisk organisasjon. Som gjennom et nett av arenaer, møter, organ osv samler kommunenes interesser - og søker posisjon for disses behov. Bla gjennom påvirkning og konsultasjon med sentrale myndigheter.

Jeg har fått jobb som rådgiver. Med arbeidsområder som spenner bredt - slik KS' sine oppgaver er brede. Jeg jobber nå - fom denne uken - i et av KS' mange regionale ledd. Dvs KS BTV (Buskerud, Vestfold, Telemark). Og skal bidra etter beste evne... Jeg har fått tildelt kontorsted Skien, og mine arbeidsoppgaver vil ha fokus på Telemark. KS jobber pt i Telemark med mange saker - for å nevne et par områder der det er særlig oppmerksomhet så er stikkord som samhandlingsreform, kommunereform, innovasjon, kommuneøkonomi noen slike. Dog ikke uttømmende på noen måte!

Om du lurer på hva jeg gjør - så er det beste jeg kan levere (den andre dag i ny jobb) å referere til den kunngjorte beskrivelsen av min stilling. I KS BTV er det 10 dyktige medarbeidere - med kontorplasser i Drammen, Tønsberg eller Skien. Jeg får som nevnt kontorplass i Skien - og vil altså ha mitt hovedvirke i Telemark. Arbeidsoppgavene følger av KS' sine oppgaver - og vil nok ha bredde; avhengig av aktuelle interesspolitiske saker mv, og de behov kommunene har i så måte. Av aktuelle hovedområder er (sitat): "Arbeidsgiverpolitikk – og arbeidsgiverutvikling samt forholdet lokaldemokrati/statlig styring. En sentral oppgave vil være å samarbeide med regiondirektør for å følge opp arbeidet overfor KS’ medlemmer i Telemark, inklusive arbeid/saksbehandling overfor fylkesstyre og rådmannsutvalg."

Jeg gleder meg i alle fall til å samarbeide med mange flinke folk i KS - og i kommunene - om saker som er viktige for kommunene. Og er de viktig for kommunene - er de etter mitt syn viktig for folk flest i dette landet. Tror det er et godt utgangspunkt for meningfull jobbhverdag i tiden som kommer :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar