onsdag 24. september 2014

Bedre kommuner = nye kommuner?

Ja - det er et spørsmål som utredes rundt om i det ganske land om dagen. Selv er jeg heldig, og får være observatør til flere slike prosesser, diskusjoner og utredninger gjennom jobben jeg har. I dette ligger det en rekke momenter og mulige perspektiver. Og kanskje kan det ligge an til ulike svar på spørsmålet stilt i overskriften - avhengig av hvor vi er, hvordan prosessene gjennomføres, hva som utredes osv...

Jeg var på folkemøte i en kommune i går. Der ordfører og fylkesmann innledet og informerte. Ja - også KS (ved undertegnede) fikk ordet. Da for kort å forklare noe om hvilken rolle KS har i prosessen. Men et folkemøte uten diskusjon er jo ikke veldig interessant. Og det skal sies at jeg syns fremmøte var ganske bra, og engasjementet i salen likeså. Skepsis og nysgjerrighet ble formidlet side om side. Spørsmål knyttet til tjenestetilbud, interkommunalt samarbeid, lokaldemokratiet osv ble drøftet. At det fortsatt er uklarheter knyttet til oppgavene kommunene skal kunne forventes håndtere framover ble omtalt som vanskeliggjørende for lokal prosess; regjeringens oppgavemelding er først ventet neste vår.

"Er kommunene presset"?
Møteleder stakk mikrofonen til undertegnede... Det umiddelbare svaret er ja. Dernest relaterte jeg mitt svar til det foregående tema - som omhandlet kommunenes utfordringer knyttet til rekruttering av medarbeidere... Men spørsmålet har mangel "lag" i seg - og svar kan gis på mange vis. Har du av og til fått spørsmål som du ikke helt blir "kvitt"? Som kommer opp igjen - og blir spinnende litt i hodet etterpå? Sånn ble dette for meg denne gangen. For jeg mener jo at kommunene er presset - på mange vis. Min første tanke er jo at det i seg selv ikke er noe nytt. I min "noenogtjueår" lange karriere i kommuner, har man vel opplevd "press" hele tiden. Og dette knytter seg til mange ting; stadig økende oppgaveportefølje, nye krav, endrede forventninger osv. Fra staten, innbyggere og andre. Reformer og stadig utviklingsarbeid. Så mener jeg egentlig at historien viser at kommuner i ganske stor grad har evnet svare på utfordringene de har møtt. Har arbeidet kontinuerlig med å absorbere nye krav - og utvikle tjenestetilbudet. Finne nye måter å organisere arbeidet på. Og litt "i stort" så må det kunne sies at resultatene ikke er så verst; målt i en "brukbar" innbyggertilfredshet de fleste steder. I alle fall der jeg var i går. Så er det slik at kommunene stadig har potensiale til - og må - bli bedre. På en rekke områder. Og det er også slik at "presset", i mitt hodet - og slik jeg tenker om det, ikke kommer til å bli så mye mindre. Spørsmålet som nå reises er om nye kommuner (ofte i forståelsen større kommuner) kan gjøre kommunesektoren bedre. Bedre på mange områder - jfr de mål som er satt for kommunereformprosessen. Da håper jeg at spørsmålene stilles, nysgjerrigheten utøves - og skepsisen fremmes. Bare slik kan svarene som skal komme ut av de ulike utredningene bli relevante - for det store spørsmålet: Hvis vi i fortsettelsen skal ha bedre kommuner - betyr det at vi skal ha nye kommuner?

Jeg gleder meg til å følge prosessene videre. Uansett vil vi kunne skape kunnskap og oppnå læring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar