Samarbeidsdrevet innovasjon. Det beskrives i litteratur som:
En målrettet
innsats for å gjøre noe nytt, som gjør en konkret forskjell på kvaliteten på
offentlige tjenester og problemløsning.
Ny teknologi og dens
muligheter i den nye informasjonssamfunnet, men også resultat av
forskning mht eksempelvis nye behandlingsformer i helsesektoren, er mulig godt utgangspunkt for innovasjon. NPM bølgen har
vært med på å skape nye forventninger. Til en mer innovativ offentlig sektor. I
dette bildet har det også vokst frem nyere teori om medarbeider- og brukerdrevet
innovasjon. Det er vanlig å legge til grunn at innovasjon i den offentlige sektor kan
styrkes gjennom tverrfaglig/-sektorielt samarbeid. Og at det ikke er nok å
fokusere på enkeltaktørers innovasjonskraft for å lykkes. Men at det er
samspillet mellom ulike aktører som skaper innovasjon. Det betyr at ledere skal
mobilisere sine ansatte. Og at de ansatte skal involvere sine brukere. Men også
private virksomheter og den tredje sektor må med for å skape optimal
kapabilitet. Politikere har også ansvar. Feks medansvar handler om eierskap til
det nye - men også for å fremme realisering og spredning. Og som i mitt tilfelle - kommuneneorganisasjonen på alle nivår samarbeider med andre kommuneorganisasjoner og andre offentlige og private aktører på et mer regionalt nivå. En måte å bygge, koble og utvikle innovasjonsstem?
I min jobb tenker vi at - og erfarer at - teoretikerne har rett når de sier at samarbeid
mht innovasjon kan gi:
- Ideutvikling kan styrkes: når forskjellige ideer, erfaringer møtes og utfordres. Felles læring er mulig.
- Ideutvelgelse bedres: når flere og forskjellig parter sammen vurderer risikoo, mulige gevinster og muligheter
- Implementeringen. Avhenger av ressursmobilisering og eierskap - og kan skapes gjennom samarbeid og deltagelse
- Spredningen: styrkes gjennom sosiale og profesjonelle nettverk
Men i et samarbeidsdrevet
innovasjonsperspektiv spiller også institusjonelle rammer en rolle. Som
rammebetingelser for at offentlig ledelse kan arbeide med å utvikle og
implementere innovasjonsfremmende (nye) samarbeidsformer. En slik arbeidsform, der flere arbeidsformer benyttes, er den samarbeidsorganisasjonen jeg jobber i. Slike organ er blitt vanlig - men er forskjellige tross sine like utspring. De er formelle styringsnettverk - men jobber strategisk med parnerskap og nettverk, internt og eksternt. Vi ser for oss at slike nettverksorganisasjoner er en måte å skape forutsetning for
- effektivitet i det å koordinere,
- evne til å mobilisere, i forståelsen av
- evne til å skape aktivitet/handling
Ofte vil være slik at innovasjon i offentlig sektor ikke
umiddelbart fører til signifikant og tydelig endring av et økonomisk resultat. Det
offentlige mangler kanskje fortsatt gode intensiver i form av belønningsordninger for
ansatte og ledere. I allefall hevder han jeg viste til i starten av innlegget det (Torfing). Heller ikke, mener han, vil for eksempel både enkelt-virksomheter i
kommunen, eller for den saks skyld også kommunen som sådan, forvente belønning
for å «være flink». Gjennom å finne nye måter - kan resultatet like fort bli
å bli utsatt for innsparingstiltak. Mange av de offentlige tjenester er også
rettighetsbaserte - basert på lover, retningslinjer, veiledere mv som kan sette
noen grenser for hva en enkeltvirksomhet alene kan endre forutsetningen for.
Kravene til rettsikkerhet, offentlighet og kontroll er mulige begrensende
skranker for innovasjon - og ulik mange av de krav privat sektor må forholde
seg til. Og til slutt finnes det også mange viktige verdier som for eksempel åpenhet og
likebehandling - som i enkelte tilfeller kan oppleves være hinder på vegen. Et
mulig utfordrende faktum er at det politiske system har i seg kamp mellom
posisjon og opposisjon, ideologiske ulikheter - og kanskje styrt av en relativt
kortvarig valgperiode. Det kan komplisere forutsetningene for innovasjon. Eller i alle
fall gir andre betingelser som man må være oppmerksom på. Dog bør det sies at
det politiske system for så vidt også har i seg intensiver til fornyelse og
endring - de konkurrerer jo politisk om å finne stadig bedre løsninger…
Et landskap av «konserverende faktorer»? Det er en beskrivels av det offentliges legalistiske
og konstitusjonelle utgangspunkt. Og et
utgangspunkt som forstås i prespektiv av det Weberske byråkrati - og dettes forutsetninger om rasjonell
beslutningstaking. Videre også med utgangspunkt i tidlige(re) teorier om offentlig administrasjon med vekt på
stabilitet og rasjonalitet. Et "rom" som nok kan forstås begrense mulighetene for innovasjon. NPM-bølgen har muligens vært med på å åpne for mer innovasjon i offentlig sektor, men også gitt fragmentering som
et resultat. Nettverksteoriens utbredelse og stadig økte fotfeste de senere år - det vi kaller "New Public Governance"
- har kanskje gitt oss «styringsnettverk» som en mulig institusjonell ramme for samarbeidsdrevet
innovasjon? Du kan lese tidligere innlegg om slik "samstyring" her.
Selv mener jeg at kommunene og det offentlige ikke er dårlige på innovasjon! Det finnes da også undersøkelser av nyere dato - og historiske fakta som kan dokumentere det. Og neppe noen annen virksomhet enn kommuner kan vise til tilsvarende evne til å absorbere nye oppgaver - og ditto også utvise omstillingsevne. Og jeg mener kommunene er kommet langt i å omstille seg også i fht utviklingen de senere år mht nye måter å styre utvikling på (jfr ovenfor om "New Public Governance"). Der fokus er å realisere kunnskaps- og relasjonsprosesser for stadig søke økt kapasitet, kapabilitet og kompetanse. Til alles beste. Jeg tror disse arbeidsformene fremmer mulighet for fortsatt innovasjon - og ny innovasjon. Så da gleder jeg meg til fortsettelsen!
Ha en god helg!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar