mandag 8. april 2013

Mulighetene i mellomrommene...


Utg pkt for vekst og utvikling ligger i «folk og kompetanse» - dvs folk med kompetanse. Så tror jeg at mulighetene for nyskaping og utvikling ligger i mellomrommene og møtene. Mellom folk, sektorer, fag, profesjoner osv. Ofte er det i slike mellomrom entrepenørene virker - og ildsjeler blir katalysatorer. I mellomrommene finner man nettverk og samarbeid - på tvers.

Entrepenørskap handler om å se nye muligheter - når anledningen er der. Og lykkes med å koble folk og ressurser. Skape arenaer og nettverk - en arena for «mellomrommene» der entrepenørens skapekraft og nytenkning kan møte kunnskap slik at innovasjoner kan skapes. Og innovasjon bli realisert. Innovasjon i forståelsen «noe nytt som virker» - altså møter noen eller noens behov. Innovasjon realiseres nemlig først når den møter et behov - altså at noen kjøper løsningen eller i alle fall tar den i bruk. I næringslivssammenheng da i form av «kommersalisering» eller «salg». I samfunnsbygging ellers noe som får en verdi for feks et lokalsamfunn.

Enten det dreier seg om ny vekst eller fortsatt vekst - om det dreier seg om offentlig sektor eller næringsliv. Så tror jeg det eneste sikre er at ting endrer seg hele tiden. Av forutsetninger, forventninger, markeder, kundebehov/-krav osv. Og endringer og endringsbehov har stadig høyere fart. Hvis det er slik at mulighetene ligger i mellomrommene. Slik jeg tror de gjør. Ja da blir det viktig å gi disse oppmerksomhet.  "Getting the right knowledge to the right people at the right time and helping people share and put information into action..."

Sjur Dagestad (prof i innovasjon) sa det en gang slik - og jeg lar det være min avslutning på dette innlegget: «Skal du være der du er nå - må du løpe alt du orker. Skal du et annet sted må du enten løpe dobbelt så fort, eller gjøre noe annet/anderledes.»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar