mandag 18. februar 2013

Numedal kommune?

Det spørsmålet står å lese på Numedalnett idag. Og Laagendalsposten har viet forestående samtaler mellom Numedalskommunene stor oppmerksomhet i dagens avis. Også unge Innvær er spurt - og har jo ment noe.
Så jeg tenkte - kan jo fortelle hva jeg tenker også her på bloggen min:

Det har vært økende fokus på kommunestruktur de senere år. Vi ser både politiske meningsbærere og utredere av ulike slag mene at dagens kommunestruktur ikke er fremtidsrettet. Eller iallefall kunne eller burde ses på - md mer eller mindre godt begrunnede årsaker. Jeg har selv ingen prinsipiell mening som er "for" eller "mot" kommunestrukturendring. Verken generelt eller i konkrete tilfeller. Og har heller ingen rolle i å mene noe om de konkrete samtaler som gjennomføres i eller utenfor min region. Men er ganske sikker på at alle ledd må søke utvikle seg. Og også at kommunestruktur vil være en del av mange kommende diskusjoner knyttet til kommunenes rolle, oppgaver - og evne til å løse disse på en god måte. Kommunene utfordres stadig på ansvar og oppgaver. Som er komplekse oppdrag - og som krever folk og kompetanse til å løse oppgavene. Kommunene søker stadig også modernisering, effektivisering - og nye måter å løse oppgaver på. Ganske ofte skjer dette ved at kommuner samarbeider om oppgaveløsning - og/eller gjennom ulike partnerskap mellom flere parter og gjennom å ta stadig ny teknologi i bruk. På slike områder har Numedal flere ganger vist at de kan være i front, og bidrar også mye til det utviklingsarbeidet som skjer mellom alle de syv kommunene i Kongsbergregionen.

KS har også i det siste oppfordret sine medlemmer (kommunene) til å drøfte kommunestruktur. Det har vært gjort før - uten at det medførte store endringer. Nå ligger det vel en valgkamp foran oss, og det er iallefall noen som tror at det etter valget vil komme økte forventninger til endring komme. Litt avhengig av resultat vil kanskje kravet ha litt forskjellig karakter og styrke.

Jeg konstaterer at kommunene i Numedal i en tid har drøftet tema - og at det nå er forankret/vedtatt å ta dialog om dette ett skritt videre. Jeg gleder meg over initiativet - fordi jeg oppfatter dette som et sterkt uttrykk for vilje til nytenkning og omstilling i fht de oppdrag som kommunene er gitt. Og jeg tror initiativet til slik dialog også er et uttrykk for tillit kommunene mellom. Som vil bringe kommunene i dalen fortsatt videre i sitt gode arbeid - uansett utfall av diskusjoner blir sammenslåing eller ikke.

Personlig tror jeg ikke det er bærekraftig å føre en diskusjon som handler om kommunesammenslåing som sådan. Det bør være strukturer og strategier som er på agendaen - og da i fht oppgaver som drøftes. Man bør man være åpen for å diskutere både allment og konkret hva som skal til for å skape grunnlag for fremtidens robuste oppgaveløsere (kommuner). Hvilke oppgaver -> hvilke strategier.

Altså utgangspunkt i de oppgaver som skal løses og roller som skal ivaretas. Hvilke krav, behov og forventning skal man søke løse (bedre). Enten det er forvaltningsoppdrag, tjenesteprosduksjon og -distribusjon, eller annet samfunnsutviklingsoppdrag ellers. Dernest diskutere løsninger.
  • Kommunestrukturendring (og/eller -sammenslåing) er muligens en strategi for å imøtekomme nye krav, behov og forventninger - og oppgaveløsning i forhold til det.
  • Samarbeid kan være en annen strategi.
  • Arbeidsdeling en tredje.
Og det finnes sikkert flere mulige strategier!
Kommuneoppdraget er omfattende - oppgavene er forskjellige - og jeg tror det vil kreves av kommunene at man finner, og utvikler, flere slike strategier.
De er ikke av slik karakter at den ene utelukker den andre!

Kommunesammenslåing vil aldri erstatte behov for samarbeid. Uansett størrelse - så har kommuner alltid samarbeidet med sine naboer. Til og med de største vil ha behov for samarbeid. Jfr feks Oslo's behov for samarbeid med Akershus og omkringliggende kommuner/fylker for å løse areal og transportutfordringer.

Økonomi er i dagens situasjon sjelden alene en god (nok) grunn til kommunesammenslåing. Antagelig er det de større kommuner som ville tjene mest økonomisk på slike sammenslåingstiltak. I mindre kommuner syns dette ofte i mindre grad være avgjørende "premie". Den viktigste begrunnelse for kommunestrukturendringer (og evt kommunesammenslåing) av mindre og mellomstore kommuner vil sannsynligvis heller ligge i det som går på å skape større robusthet, kapasitet, kapabilitet, trygghet for og kvalitet i tjenestene, enhetlig forvaltning osv - i forhold til oppgaveløsning. Og kanskje sterkere posisjon i forhold til nye samarbeid/arbeidsdeling med andre og felles samfunnsutviklingsoppgaver ellers.

Kommunene i Numedal samarbeider om mye. Og en samarbeidsstrategi ivaretar mange behov knyttet til både utvikling, fag/tjenester og økonomi/effektivitet. Mitt inntrykk er dog at graden av forpliktelse kan ha innvirkning på resultatene - og legger man et slikt inntrykk til grunn kan man eie antagelser om større muligheter gjennom strukturendringer. Men slike strukturendringer er heller ikke uten kostnad, hindringer og utfordringer - og en del utredning/avklaring bør sikkert ledsage godt tilrettelagte prosesser. Slik at "inntrykk" og "antagelser" kan erstattes med så langt som mulig konkret kunnskap. Jeg kommer for egen del til å følge med på dialogen i Numedal med interesse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar