tirsdag 5. februar 2013

Digital dømmekraft..

Jeg innrømmer det gjerne. At jeg er ganske treg i oppfattelsen. Men idag hørte jeg om "digital dømmekraft" på radioen, og det falt meg inn at det jo er dette begrepet jeg har "lett etter". Det gav mening til mine tanker. Når jeg sier jeg er treg - så har det med at jeg jo oppdaget ganske fort at dette ikke var et nytt begrep. Neida - mange har engasjert seg i tanker og planer knyttet til dette begrepet lenge. Et enkelt google-søk avslørte det. I skoleverket mest, knyttet til opplæringsplaner og ikt-planer. Det har faktisk vært en del av opplæringsplanen siden Kunnskapsløftet i 2006. Og idag - på "Safer Internet Day" - lanserte også Drammen kommune sitt nettsted med samme navn: digitaldommekraft.no. Et nettsted utviklet sammen med bla Medietilsynet. Digital dømmekraft kan defineres som det å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser på en forsvarlig måte, og å ha et bevisst forhold til personvern og etisk bruk av Internett.

Selv var jeg på frokostmøte idag - på Notodden. Og fikk frokost ledsaget av interessant foredrag av to engasjerte medarbeidere i Norsk Senter for informasjonssikring NorSIS. De viste hvor enkelt vi kan lures - av de som vil lure oss. Hvor enkelt de kunne overta styring av andre PC'er, smarttelefoner, få tak i dine passord osv. Ganske artig show syns jeg. Som tydelig skremte noen av de fremmøtte - og bevisstgjorde andre. En tilstedeværende ville mene at han aldri skulle bytte ut sin gamle mobiltelefon mot smarttelefon - for slik å kunne unngå å bli lurt. Jeg tenkte med meg selv at han nok ikke var ivrig bruker av sosiale medier heller....

Riktignok fikk sannsynlighet og konsekvens lite plass i foredraget. Og eksemplene vi fikk scorer nok ganske lavt på begge. Men det gjør forsåvidt ikke budskapet mindre aktuelt. Selv fikk jeg spørsmålet om jeg ville endre adferd etter det jeg hørte. Og svarte nei. Anser meg selv som nokså bevisst. Såpass oppegående at jeg også innser at før eller siden er det sikkert noen som lurer meg også. Men jeg velger å ikke frykte det. Mer fortsette å være bevisst - på hva jeg klikker på, sikre koblinger, krypterte nettverk, hva jeg sender pr epost og sms, hva jeg deler i nettskyer, mine passord osv. Følge med på gode råd fra kilder jeg er nokså trygg på - og "bruke hue".

Jeg har skrevet tidligere om facebookbløff, -kjedemeldinger og virus og sånt. Det kan du lese her. Og jeg har skrevet om "sosiale medier og sånn" etter et spennende treff med Alf Tore Meling. Det finner du her.
Og som gutta fra NorSIS idag egentlig var opptatt av idag: du kan ha alle brannmurer, spamfilter og virusprogram du vil. Det handler om deg som sitter foran PC'en, nettbrettet eller som bruker smarttelefon. Din adferd og din bevissthet. Vi ryker på en smell gang på gang - eller før eller siden. Med nye ting kommer nye utfordringer. Det som påvirker våre valg - og vår lyst til å klikke - er mest av alt oppsummert i tre ord: Frykt, fristelser, tillit. Du får opp en pop-up som forteller deg at pc'en din er infisert av virus. Trykker du på knappen som tilbyr seg å løse problemet? Ikke usannsynlig. Fristelsene er mange - og mang slags. Spennende videoer, bilder, konkurranser - eller noe som bare tilsynelatende er det? Du får mail fra det som ser ut som banken din - eller sms fra det som syns være telefonoperatøren din...? NorSIS-gutta gav følgende råd: STOPP. TENK. KLIKK. Alf Tore Meling sa det slik - tell til tre før du...

Fra før har vi hatt besøk av barnevakten.no. Og skolen er en MOT-skole - i et MOT-lokalsamfunn. Barna våre får altså, iallefall etter planen, opplæring i digital dømmekraft på skolen. Vi har Mediatilsynets "Trygg-bruk". Og mange flere steder å hente informasjon - eks her. Nå er det lansert en flott kampanje som heter "Bruk Hue". Og det dreier seg altså om det. For oss alle. Jeg ser hver dag at dette ikke bare bør være noe barna våre tar til seg - mange voksne går i mange feller, ofte. Og vi feiler - stadig vekk - som følge av at vi ikke tenker før vi publiserer, deler, klikker, liker, kommenterer osv. Og er da heller ikke alltid de forbilder vi burde være.

Digitale ferdigheter er viktig. Og våre unge trenger digital kompetanse. Som må følges av de "gode gamle" råd som iallefall før ble ment ligge i uttrykk som "gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg". Eller noe slikt - holdninger, etikk og en dose moral. Selv har jeg barn på skole. Og opplevd at digitale ferdigheter og digital dømmekraft ikke er en vesentlig del av innholdet i undervisningen. "Internettet" er en sak for hjemmet å håndtere. Opplevde faresignaler anses kanskje fortsatt kunne løses ved å "slå av nettet"? I en konferansetime for et års tid siden ble mitt barn spurt: Du er interessert i data du? Noe som ble positivt besvart. Og skolens reaksjon var da å foreslå et kurs i "touch-metode". Og jeg ble fortvilet over responsen. Mine barn skal møte en digital hverdag og arbeidsdag vi som voksne idag ikke kjenner. Og trenger ferdigheter i det som møter dem. Som far skal jeg forsøke bidra. Viktig for meg er å forsøke holde en viss oversikt. Feks har jeg regler hjemme hos meg om at det ikke er lov å lyve. Ikke på alderen heller - og det gjelder også på nett. Så verken facebook eller skype er aktuelt før 13 år er rundet. Fordi det å lære at å lyve er greit - som et møte med sosiale medier og "nettet" - er ugreit. Og når de er på nett - er kravet om innsyn til stede. Jeg krever å være venn med mine barn på sosiale medier som facebook. Og vite hvilke andre flater de er på - og hvordan de virker. Fordi jeg også i denne nye verden skal kunne veilede, korrigere og hjelpe. Så vil jeg oppfordre dem til å utforske, skaffe seg ferdigheter og delta. Og mitt hovedbudskap forblir det samme som det navnet kampanjen nå har fått: Bruk hue! Komplettere dine digitale ferdigheter med digital dømmekraft - og du utvikler nyttig fremtidsrettet kompetanse! Og skulle skoleverket ville det - inngår jeg gjerne et "partnerskap" om disse tema.

Bruk hue!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar