tirsdag 5. februar 2013

Drømmekraft!

Etter å ha blogget det siste innlegget - som handlet om "dømmekraft" - falt det en lyst i meg til å blogge litt om "drømmekraft". Og med alle muligheter åpne for å bli misforstått, har jeg ikke tenkt å definere eller avgrense begrepet noe særlig. Mer la meg inspirere - vil jeg si. Noe jeg ofte syns er langt viktigere.

Jeg var heldig å få være med å arrangere en inspirasjonskveld for ildsjeler i forrige måned. Og vi hadde hyret den tidligere fantasiminister, nå ordbruker og selvutnevnt krusedullfilosof HC Medlien til å gjennomføre en forestilling. Til inspirasjon. Og han inspirerte - med det på flere vis. Man ble kjent med nye begrep - og gamle begrep på nye måter. Hensikten var kanskje å forsøke få oss til å se nye måter. Jeg har ikke lest boka jeg kjøpte enda. Lover å gjøre det - tror den  vil gi ytterligere inspirasjon.

Krusedull?
Krusedullfilosofen snakket bla om andre måter å tenke på om utvikling - enn den mer tradisjonelle og mest utbredte planleggingsformen. Men han understreket dog at en plan er viktig - kanskje også avgjørende. Hans budskap var at når man planlegger - så gjør man det for å finne den raskeste vegen fra et utgangspunkt til et mål. Når man kommer i mål - og ser seg tilbake så vil man dog finne at vegen til målet vil se mer ut som en krusedull enn som en rett linje. Og hvis det som regel er sånn - hvorfor ikke planlegge for krusedull i steden for rett linje?

Drømmekraft?
Det er mitt ord. Ordbruker Medlien brukte ikke det, men jeg tror noe av det han snakket om kan handle om slik kraft. Han sa - bruk ordene "tenk om" / "hva om" først i setninger, og assosier rundt hvor(dan) og hva man tenker seg en framtid kan være. Feks for lokalsamfunnet eller kommunen der du bor. De fleste steder og kommuner jeg kjenner til har mål om vekst i befolkning. Noen tallfester det til og med. Og lager strategier med påfølgende tiltak for hvordan komme dit. Mest mulig rettlinjet helst. Budskapet denne kvelden var altså feks: "Tenk om" vi om 5 år er 100 mennesker mer i denne bygda? Hva da? Scenariearbeid tenker du - og ja det er vel det. Men krusedullfilosofien utfordrer oss på å spe på med en dose "galskap", lete etter glede og andre eller andres perspektiv. Utfordre komfortsoner, realisere det "umulige" - bryte mønster. Eller realisere kraften som ligger i "drømmen"? Motivasjonen i et fellesskap som ønsker utvikling? En slags mulig og "magisk" drømmekraft?

Det slår meg at dette kanskje handler om noe av det jeg flere ganger har hørt ideastronaut og samfunnsforsker Kobro ved Telemarksforskning snakke om: Å bygge kultur for utvikling. Da trengs flere ingredienser - jeg er sikker på at inspirasjon, mot, motivasjon er noen av dem. Eller som han sier det: Aktører, anledninger, arenaer - multiplisert med utviklingskultur = effekt. Du kan lese mer om det i mitt blogginnlegg om samfunnsentrepenørskap og stedsinnovasjon.

Samme idrett?
Det er en form for "idrett".  Dette med utvikling av steder, byer, kommuner, regioner.
Selv om ildsjeler og enkeltindividers initiativ og engasjement er viktig for samfunnsutvikling, er man avhengig av at det man bedriver er lagidrett for å lykkes. Tror jeg. Og jeg undres av og til over å observere - (det kan sikkert også påstås at jeg av og til spiller selv.) - at når denne lagidretten skal utøves på areanen. Ja da er det ikke bare det at man spiller lag mot lag. Det er vel i grunn premiss. Og skal demokratiet leve - er forutsetningene at vi møtes til dyst lag mot lag av og til. Men det jeg undres over - av og til - er at de lag som befinner seg på disse arenaene tilsynelatende heller ikke bedriver samme idrett? Og da blir det fort kaos og bråk. Det ville iallefall etter mitt syn være en mulig god ide å avtale slikt før man møtes på arenaene. Altså hvilken idrett man har valgt å spille - sammen?

AAA:
Medlien presenterte også tre A'er. Som var noe av det han ville vi skulle ta med oss videre. Og det forsøker jeg gjøre. I de tre A'ene ligger et vesentlig budskap til oss - om hvordan vi betrakter verden rundt oss.
Det finnes inspirasjon i alt og alle. Alltid. Men man må søke inspirasjonen - se etter den - for å finne den. Inspirasjon gir kraft. Også til å søke realisere det man ønsker for utvikling - eller drømmen om du vil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar