mandag 3. desember 2012

Litt status - E134..

Jeg syns det er stas å bruke en setning som Statens Vegvesen bruker. Sitat: "E134 er kortaste veg frå Drammen til Haugesund". Og selvsagt da også en av de aller viktigste stamveg mellom Østlandet og Vestlandet. Og den blir de kommende åra mye kortere. Og kommer av den grunn - og fordi det er den mest "vintersikre" fjellovergangen - til å bli den viktigste. Så viktig at trafikkveksten vil bli stor - en god del større en det man kan lese i vegvesenets tall feks i KVU'ene. Vegen går på tvers - gjennom hele Kongsbergregionen. Som jeg jobber for. Og for regionrådet er dette "jobb nr 1" når det gjelder veg. Vi trenger virkelig ny veg. Av mange årsaker. Det hadde jeg ikke tenkt å skrive om nå - du kan jo lese noe i et av mine tidligere blogginnlegg (okt 2011): TRYKK HER.

Det jeg tenkte jeg skulle skrive litt om - er status pr nå. Fordi noen har spurt:
E134 gjennom Kongsberg defineres nå i tre prosjekt - eller strekninger om man vil:
  • Damåsen - Saggrenda (gjennom Kongsberg)  
  • Saggrenda - Gvammen (over Meheia - gjennom Notodden og Hjartdal kommuner)
  • Gvammen - Århus (mellom Hjartdal og Seljord kommuner)
Status er nå:

Damåsen - Sagrenda: er i NTP - og gjennom bevilgning i statsbudsjett 2013 sikret oppstart
Fra Damåsen vil ny veg gå i tunnel under Gamlegrendåsen og kommer ut i dagslys for å koble til avkjøringer bla mot Kongsberg Teknologipark og dagens E134. Deretter vekselsvis i tunnell og dagslys fran til Saggrenda der den treffer dagens trase for E134 mot Notodden over Meheia. Strekningen på tilsammen ca 13 km - antas åpnet i 2017. Prislappen er va 3 mrd - og finansieres med delvis brukerbetaling (bompenger)


  

Gvammen - Århus: er i NTP - og gjennom bevilgning i statsbudsjettet for 2013 sikret oppstart / fremdrift. Antas ferdigstilt i 2017. Prosjektet omfatter ca 12 km veg - hvorav ca 9,5 km ny tunnel. Dette vil gi en innkortning på 11 km i fht dagens trase - og tyngre kjøretøy antas spare ca 18 minutter kjøretid. Prisen er ca 1,7 mrd kr - som i sin helhet finansieres av staten - altså uten brukerbetaling (bompenger).



Saggrenda - Gvammen: (Nytt navn er Kongsberg - Gvammen) er ikke i NTP - på noen måte.Verken gjeldende eller nytt forslag pt. Den må inn i kommende NTP som vedtas i 2013 gjeldende fra 2014 - dersom det skal være sannsynlig med oppstart eller gjennomføring før 2023.  Men det har etter at Kongsbergregionen krevde det - vært gjennomført en konseptvalgutredning. Statens vegevesen har altså utredet ulike traser - og måter - kalt "konsept". Konseptene kan antas være uttrykk for strategivalg - men også trasevalg om man vil. På dette nivået fastsettes imidlertid ikke detaljer. Mer finner ut den løsningen som samlet sett er best løsning - basert på mange kriterier. Etter at konseptvalgutredningen (KVU) har vært på høring, er det gjennomført kvalitetssikringsarbeid. Før departementet nå i november har bestemt seg for valg av konsept - eller løsning om du vil. Dette valgte konseptet er altså det som da blir grunnlag for videre utredning og planleggingsarbeid. Hele strekningen er ca 6 mil. Man ser for seg ny veg fra Kongsberg til Elgsjø, stort sett i dagens trase. Videre ny trase nord for Notodden, åsen nord for Heddal og utbedring av eksisterende veg fra Ørvella til  Gvammen. (Det er grunn til å tro at det planlegges to(tre)feltsveg S5 (antagelig 90 km/t) fra Kongsberg til Ørvella - og S4 (80 km/t) fra Ørvella til Gvammen). Det er mulighet for at utbyggingen kan inndeles i faser, med Kongsberg til Elgsjø og opprusting av vegen fra Ørvella til Gvammen i første fase, og Elgsjø-Ørvella i neste fase.Prisen kan se ut til å bli 6,6 mrd - og endelig finansiering ikke avklart.I KVU sies det at det nå valgte konsept vil gi spart reisetid mellom Saggrenda og Notodden sentrum på 19%. Mens på hele strekningen 27%.


Det er selvsagt mange forhold fortsatt som skal på plass både i de to store prosjektene som er igang - og særlig knyttet til evt nytt prosjekt over Meheia mot Notodden og Hjartdal. Og prosjektet må som sagt inn i kommende NTP dersom man skal kunne anta at noe skjer innen 2023!Og det må det. Fordi vi trenger ny veg. Nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar