Det jeg tenkte jeg skulle skrive litt om - er status pr nå. Fordi noen har spurt:
E134 gjennom Kongsberg defineres nå i tre prosjekt - eller strekninger om man vil:
- Damåsen - Saggrenda (gjennom Kongsberg)
- Saggrenda - Gvammen (over Meheia - gjennom Notodden og Hjartdal kommuner)
- Gvammen - Århus (mellom Hjartdal og Seljord kommuner)
Damåsen - Sagrenda: er i NTP - og gjennom bevilgning i statsbudsjett 2013 sikret oppstart
Fra Damåsen vil ny veg gå i tunnel under Gamlegrendåsen og kommer ut i dagslys for å koble til avkjøringer bla mot Kongsberg Teknologipark og dagens E134. Deretter vekselsvis i tunnell og dagslys fran til Saggrenda der den treffer dagens trase for E134 mot Notodden over Meheia. Strekningen på tilsammen ca 13 km - antas åpnet i 2017. Prislappen er va 3 mrd - og finansieres med delvis brukerbetaling (bompenger)
Gvammen - Århus: er i NTP - og gjennom bevilgning i statsbudsjettet for 2013 sikret oppstart / fremdrift. Antas ferdigstilt i 2017. Prosjektet omfatter ca 12 km veg - hvorav ca 9,5 km ny tunnel. Dette vil gi en innkortning på 11 km i fht dagens trase - og tyngre kjøretøy antas spare ca 18 minutter kjøretid. Prisen er ca 1,7 mrd kr - som i sin helhet finansieres av staten - altså uten brukerbetaling (bompenger).
Saggrenda - Gvammen: (Nytt navn er Kongsberg - Gvammen) er ikke i NTP - på noen måte.Verken gjeldende eller nytt forslag pt. Den må inn i kommende NTP som vedtas i 2013 gjeldende fra 2014 - dersom det skal være sannsynlig med oppstart eller gjennomføring før 2023. Men det har etter at Kongsbergregionen krevde det - vært gjennomført en konseptvalgutredning. Statens vegevesen har altså utredet ulike traser - og måter - kalt "konsept". Konseptene kan antas være uttrykk for strategivalg - men også trasevalg om man vil. På dette nivået fastsettes imidlertid ikke detaljer. Mer finner ut den løsningen som samlet sett er best løsning - basert på mange kriterier. Etter at konseptvalgutredningen (KVU) har vært på høring, er det gjennomført kvalitetssikringsarbeid. Før departementet nå i november har bestemt seg for valg av konsept - eller løsning om du vil. Dette valgte konseptet er altså det som da blir grunnlag for videre utredning og planleggingsarbeid. Hele strekningen er ca 6 mil. Man ser for seg ny veg fra Kongsberg til Elgsjø, stort sett i dagens trase. Videre ny trase nord for Notodden, åsen nord for Heddal og utbedring av eksisterende veg fra Ørvella til Gvammen. (Det er grunn til å tro at det planlegges to(tre)feltsveg S5 (antagelig 90 km/t) fra Kongsberg til Ørvella - og S4 (80 km/t) fra Ørvella til Gvammen). Det er mulighet for at utbyggingen kan inndeles i faser, med Kongsberg til Elgsjø og opprusting av vegen fra Ørvella til Gvammen i første fase, og Elgsjø-Ørvella i neste fase.Prisen kan se ut til å bli 6,6 mrd - og endelig finansiering ikke avklart.I KVU sies det at det nå valgte konsept vil gi spart reisetid mellom Saggrenda og Notodden sentrum på 19%. Mens på hele strekningen 27%.
Det er selvsagt mange forhold fortsatt som skal på plass både i de to store prosjektene som er igang - og særlig knyttet til evt nytt prosjekt over Meheia mot Notodden og Hjartdal. Og prosjektet må som sagt inn i kommende NTP dersom man skal kunne anta at noe skjer innen 2023!Og det må det. Fordi vi trenger ny veg. Nå.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar