fredag 8. desember 2023

Å blomstre til tross...

Jeg skiftet rolle/jobb i overgangen mellom sommer og høst 2022. Det var andre gang jeg gjorde slikt skifte siden jeg begynte i den organisasjonen jeg har jobbet i siden 2014. Regner vi med endringer som skjedde i 2020 - så er det kanskje tredje gang. Altså min fjerde "oppdragsperiode" om man vil se det slik. Det er gode vilkår og muligheter for personlig vekst og utvikling i denne organisasjonen - slik jeg ser det. Så er det, etter eget syn, litt tilfeldig at ting blir som det blir. Livet - også arbeidslivet - blir til mens vi går. Men jeg er heldig som har fått tillit. Og kanskje kan man anta at det er slik at tillit skapes undervegs. I mitt liv  har alltid arbeidslivet vært viktig. Jeg tror at man gjennom innsats kan trene kunnskap og ferdigheter. Forutsetningene for å "forsere" undervegs øker om man rekker å hånda av og til - og tør ta ansvar. Å være villig til å ta på seg oppgaver som ikke nødvendigvis alltid er morsomme - gir senere muligheter til enda mer av det morsomme. Nok om det i denne omgang. Det var ikke det jeg ville skrive om idag!


Inspirasjonen idag fikk jeg når jeg fikk se blomsten på mitt kontor. Det er en plante som jeg fikk av administrerende direktør i forbindelse med at jeg flyttet rolle sist gang - og derav også fikk nytt kontor. Og jeg la merke til at den på nytt blomstret! Jeg tør understreke: Det gjør den til tross for svært mangelfull oppfølging. Direkte vanskjøtsel vil noen sikkert mene. Er nok mange ting jeg er god på. Men å passe på at blomster har det bra er ikke blant dem. 

Det fikk meg til å tenke på at det er mulig! Å blomstre til tross, altså. Ikke alle har like godt utgangspunkt. En god del utsettes for urettferdig plassering - og dårlige vekstvilkår. Noen syns likevel ha en imponerende evne til likevel å blomstre. Og jeg syns det er så flott. Rett og slett vakkert: Å se blomstring. Enda vakrere er det når man vet hvor dårlig utgangspunkt som er tildelt. Hvor lite omsorg som er gitt. 

Det er mye jeg prøver å øve på i min hverdag. Og idag ble jeg litt inspirert av denne ene blomsten jeg har på mitt kontor. Jeg skal øve på å bli bedre. Til å gjøre det litt enklere for noen å blomstre. Huske at det er ulike utgangspunkt - men at det er mulig å blomstre til tross. Så oppfordrer jeg deg til å ta en titt rundt deg idag. Se etter noen - eller aller helst noen - som blomstrer. Og la deg begeistre av det. Det tror jeg er en viktig egenskap; å evne la seg begeistre i hverdagen. Det er ikke vanskelig - for det er så mange å la seg begeistre av. Sier du det til dem så vil du se; at de blomstrer enda raskere og flottere. 

Det er fredag! Jeg ønsker god helg.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar