fredag 1. april 2022

Aktivitet og bolyst - skaper vi selv. Sammen!

Slik har iallefall jeg tenkt. Høsten 2005 satt jeg på det såkalte formannskapskontoret i kommunen der jeg bor - og drodlet med kommunalsjef for oppvekst og kultur. Vi snakket om det tidligere turisthotellet på andre siden av vegen i sentrum. Der lysene nå var slukket - og aktiviteten stilnet. Vi snakket om alle de flotte folka i bygda der vi bor - og om en rekke saker vi visste eller antok at ville kunne engasjere våre sambygdninger. Om mulighetene for å realisere mer engasjement i lokalsamfunnet, om å kunne skape mer - sammen. Om all god aktivitet i bygda - hver for seg. Men at vi manglet en møteplass. Der folkelig engasjement kunne møtes. Der meninger kunne utveksles og engasjement vokse. Utgangspunktet var også stolthet og opplevd trivsel. At vi skulle ønske at "det gode liv" i bygda vår kunne synes bedre. For andre - kanskje skape en (økt) bostedsattraktivitet?

Det gikk noen måneder - og plutselig var lyset på! I det gamle turisthotellet hadde det kommet nye drivere. Som kunne tilby en møteplass for bygdefolk - på tvers av alle andre gode initiativ; og for de som ikke ellers allerede hadde funnet sin plass i bygdas rikholdige organisasjonsliv. Noen av oss inviterte - til det vi enkelt nok kalte "Møteplassen". Her inviterte vi til presentasjoner av aktuelle ting vi tenkte berørte fleres interesse og engasjement på tvers. Og inviterte til samtale - og oppfordret til engasjement. Temaene var mange. Alt fra pågående utredninger om mulig kraftutbygging i Sauland. Til behovet for sentrumsnære boliger, behov for utvikling av nye planer for sentrumsutvikling, behov for ny skole - og et felles kulturhus/flerbrukshus. Noen av oss syns det er gøy i nyere tid å se at disse sakene som engasjerte folk på denne møteplassen nå er realisert: Vi har fått sentrumsnære leiligheter - og kanskje er det flere på gang. Vi har fått ny skole - og en flott flerbrukshall i bygda. En ny sentrumsplan er på gang. For å nevne noe.


I det vi gikk inn i året 2007 tok jeg initiativ til å etablere en nettside i og for bygda. Den fikk navnet "Sauland.net". Facebook var på det tidspunktet nytt og ikke veldig utbredt mht bruk. Ikke andre sosiale medier heller. Hensikten var å bidra til det samme som var "Møteplassens hensikt". Men på nett. Dele og informere - invitere til økt engasjement. Men også til å vise frem alt det flotte ved og i bygda vår. Av bolyst og aktivitet.

På Møteplassen mintes folk tidligere initiativ. På 80-tallet var det noen få år med "bygdedag" i Sauland. Dette vokste frem som et sterkt ønske om å ta opp igjen. Noen av oss tok på oss å se nærmere på dette. Undersøke engasjementet - og viljen til slik dugnad. Vi kom frem til at skulle vi gå løs på dette - burde vi ha en organisasjon som kunne holde i dette. Vi fremmet forslag om å etablere Sauland Bygdelag. Initiativet ble godt mottatt - og laget ble stiftet på et stiftelsesmøte i tilknytning til Møteplassen på Løvheim den 3. september 2008. Laget overtok nettsiden Sauland.net (som langt senere nå er nedlagt). Arbeidet med å etablere en bygdedag tok til. Og i september 2009 ble den første i sitt slag arrangert. Dugnadsviljen viste seg være formidabel - tilbakemeldingene gode. Dette var noe bygda ville ha. Så bygdelaget fortsatte med dette. Hvert år etterpå (med unntak av 2017, 2020 og 2021) har det vært arrangert bygdedag. 


Bygdelaget har opp gjennom årene arrangert ulike møteplasser, quizkvelder, konserter, aktiviteter, dugnader, julegrantenning og mye mer. Vi har koordinert og samordnet innsats i sentrum - og med kommunen. Vi har også etablert Saulandtunet Aktivitetspark. For et lite lag et stort tiltak. På bildet ser man fylkesordfører stå for åpningen.

En aktivitet for laget som tok flere år - og mye innsats for å realisere. Men som er et konkret spor laget har satt igjen i bygda. Og på mange vis uttrykker det konkrete engasjementet laget har!




For meg er nå en epoke over!

Jeg var på mitt 14. årsmøte i Sauland Bygdelag den 30. mars 2022. Og fikk med meg både fine ord og blomster på veg ut av styret. Der har jeg altså vært med fra starten - det aller meste av tiden som leder. Og i mange år også som sekretær i tillegg til ledervervet. Det har vært en fin tid. Men det er en tid for alt. Når kommer nye krefter inn i styret - og jeg er sikker på at lagets initiativ fremover kommer til å fortsette fremme aktivitet og bolyst i bygda mi.

Et av høydepunktene mer personlig i denne epoken var for meg  i 2015. Da jeg på bygdedagen ble overrasket med tildeling av kommunens kulturpris. Så det vil jeg si: Initiativ, dugnadsinnsats og samarbeid blir sett. Det blir satt pris på. Det gir så mye! Så det er på mange vis jeg som skal takke. For alt jeg har fått være med på - for alt samarbeid - for all inspirasjon. Jeg kjente en gang en som kalte seg krusedullfilosof. Han pleide å si: "Det er mulig å finne inspirasjon i alt og alle - alltid". Det er jeg enig i. Men man må av og til lete litt - investere litt egeninnsats. Vi kan ikke vente på at andre gjør - eller at kommunen fixer. Vi både må og kan bidra selv. Det er ikke de andre - det er oss. Det er vi som skaper aktivitet og bolyst - sammen. 

Lykke til til de som tar viktig lokalsamfunnsutviklingsarbeid videre i bygdelaget. Jeg skal fortsatt bidra når jeg har anledning. Men forestående endringer i mitt liv  og arbeidssituasjon gjør det nå naturlig og riktig for meg å si fra meg ansvaret.

PS: Det nye styret har bestemt seg for å arrangere bygdedag i september 2022! Det gleder jeg meg til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar