En ny bemanningsnorm er ikke riktig måte å løse utfordringene i barnehagesektoren på.
En detaljstyring uten tilstrekkelig finansiering svekker det lokale handlingsrommet.
Alle barn fortjener å få et godt barnehagetilbud, uansett hvor de bor eller hvilken barnehage de går i. En god barndom varer tross alt livet ut. KS mener imidlertid at statlig bindene bemanningskrav i barnehagene ikke vil gi det store løftet for barnehagebarna, slik det av flere blir fremstilt i leser- og debattinnlegg. Forslagene fra stortingsflertallet er ikke riktig måte å løse utfordringene i barnehagesektoren på. Vi er helt enige i ambisjonene om høy kvalitet i barnehagesektoren og at god bemanning og høy andel barnehagelærere kan være et bidrag til dette, men vi mener at virkemiddelet er feil.
KS støtter muligheten til å fastsette krav til bemanningen lokalt. En statlig bindende bemanningsnorm på barnehagenivå legger ikke til rette for det. Om kommunene ønsker å ha bedre bemanning kan de ikke forplikte private barnehager til det, selv om de finansieres av kommunen. En konsekvens av dette er at bemanningen har vært dårligere i private barnehager. Dette kan også bli situasjonen med statlig bindene normer.
KS mener at det
er en stor skandale dersom det ikke kommer friske midler til barnehagenormen. Det
er skuffende at regjeringen fortsetter å opptre som om pedagog- og bemanningsnorm
er fullfinansiert. Det er de faktiske kostnadene som må kompenseres, og KS har
grundig dokumentert at det samlet vil mangle nesten én milliard kroner i 2021. Et
stort flertall av kommuner har derfor satt fullfinansiering av normene som
betingelse for støtte til bemanningsnorm. Det samme stortingsflertallet som
vedtar bemanningsnormen må rydde opp i finansieringen ved behandlingen av
Revidert nasjonalbudsjett 2018 og kommuneproposisjonen 2019.
En
detaljstyring uten tilstrekkelig finansiering svekker det lokale
handlingsrommet. I praksis vil kommunenes mulighet til å prioritere ut fra den
enkelte barnehages behov svekkes. Uten ekstra midler må mange kommuner nedprioritere
andre tjenesteområder, som for eksempel eldreomsorg. For Kongsberg kommunes del
er den underdekning som er konsekvens av innføring av den foreslåtte bemanningsnorm
i barnehager ca 14 mill.kr. Tilsvarende beløp må også omprioriteres i, for
eksempel, Øvre Eiker kommune. For Notodden er summen ca 10 mill. kr. Totalt for mine fylker er underdekningen ca 135 mill. kr.
KS mener at det er bra med økte forventninger til barnehagetilbudet, men en innføring av statlig bindende normer må utsettes til ordningen er fullfinansiert.
KS mener at det er bra med økte forventninger til barnehagetilbudet, men en innføring av statlig bindende normer må utsettes til ordningen er fullfinansiert.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar