Syns ikke de skal erte hverandre på TV! Det forkynte guttungen fra sofaen. Jeg gløttet bort, og fortstod ikke helt? Joda kunne han fortelle - med henvisning til reklamen som rullet over TV-skjermen - jeg syns 1888 er fryktelig slem med 1881!
Min tanke ble - hvis en 9 åring får dette ut av reklamefilmen til 1888? Hva er det egentlig reklamefilmen formidler av verdier?
I forrige reklamepause på samme kanal så vi den filmen der folk på gata blir utfordret til å teste 1888 vs 1881. I denne pågående pause ser vi ikke 1881 i det hele tatt. Men vi ser en dame ved en pult. Dvs vi ser vel egentlig bare delvis damen - men hører henne svare samtidig som hun forsøker spise kake. Og knekker plastskjeen... I neste øyeblikk fyker hun av stolen med et smell - og 1888 kommer til syne.
9 åringen kobler de to filmene - og skjønner at 1888 "disser" 1881...
Han følger opp med å uttrykke at "det er ikke lov å erte andre bare fordi de ikke er like billige"...
Samtalen skaper en motreaksjon imeg - som jeg ikke antar var 1888 sitt mål. Ja - jeg er litt enig med guttungen. Filmen formidler egentlig at det er ok å erte andre. I allefall har den potensiale i seg for at en 9 åring reagerer på dette som negativ verdiformidling. Og da er det ikke bra nok syns jeg. 1888 får ikke telefon fra meg. Velger meg en apps..
#reklamefail #negativverdiformidling
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar