Det store målet for de fleste handler om å oppnå attraktivitet. Selv jobber jeg med samfunnsutvikling i det daglige - for et sett med flotte kommuner som utgangspunkt - og med trykk på "utvikling" når forventningene gjerne beskrives....
Jeg har ikke tenkt å drøfte attraktivitet i perspektivene til Vareide og hans kollegaer på Telemarksforskning denne gangen. Selv om jeg syns både nærings NM og atraktivitetsbarometer kan være artig utgangspunkt for diskusjoner.
Kommunene i Norge har etter mitt syn 3 oppgaver:
1. Tjenester til alle - fra litt før vugge til en stund etter grav...
2. Forvaltning - av et omfattende lov og regelverk og store fellesverdier
3. Samfunnsutvikling "ellers"
Når jeg sier samfunnsutvikling "ellers" - mener jeg at all kommunal virksomhet er i sin karakter samfunnsfunksjoner, som danner grunnlag for utvikling. Målene til kommunene rundt omkring har alle i seg noe overordnet som handler om attraktivitet: for folk og næring.
Skal målene brytes opp en smule - og knyttes til de tre oppgavene, mener jeg det grunnleggende er slik:
1. TRYGG: Kommunene er tjenesteprodusent og tjenesteleverandør. Den aller største i Norge. Kommunene skal levere tjenester som er og oppleves som trygge til sine innbyggere.
Dette forutsetter kvalifiserte, trygge og myndigjorte medarbeidere - kvaliteten måles i "sannhetens øyeblikk": i møte mellom den enkelte medarbeider og bruker.
2. PROFESJONELL: Kommunenes forvaltning forventes være profesjonell. Slik profesjonalitet forutsetter kompetanse. Kommunene er en kompetansearbeidsplass - som stadig også må vedlikeholde kompetanse og utvikle ny kompetanse. Forventninger, teknologi, krav, regelverk, strukturer osv beveger seg stadig. I tillegg kommer store krav til bærekraft - i all dets form.
3. ATTRAKTIV: Samfunnsutvikling ellers er ofte målsetninger knyttet til steds- og områdeutvikling - og tilrettelegging for næringsliv og arbedsplasser. Alle kommuner har mål knyttet til stedlig attraktivitet - feks gjennom å tiltrekke seg innbyggere.
Mange tenker på kommunen i smale perspektiv.... Som regel finnes flere...
Personlig er jeg nok godt kjent med kommuneverden - men lar meg likevel stadig imponere over mangfold, kompleksitet og innsats/engasjement i denne verden. Du verden så mange som hver dag står på for å levere - i forhold til stadig økende forventninger. Resultat måles alltid av oss alle i forhold til de forventninger som er etablert. Stadig undres jeg over hvilke høye forventninger vi har. Ikke en enkel sak å score hver gang....
Og så syns jeg det er spennende at kommunene er "brukerstyrte" organisasjoner. Ja de er jo det - det er du og jeg som velger de vi vil skal styre. Og vi har mulighet til å melde oss til tjeneste, i et lokaldemokrati jeg syns er verdt sloss for.
Ikke alltid greier vi det. Nå målene våre mener jeg... Ofte fordi vi kommer "short" på folk, strukturer, penger eller kompetanse. Av og til også fordi noen ulike ideologiske utgangspunkt for hvordan komme til de mål man som regel likevel er enige om braker sammen som motsetninger. Men jeg ønsker fortsatt et kommunenorge der vi alle kan delta i videre utvikling. Om kommunene lykkes avhenger til dels mye av hver enkelt av oss: enten om vi velger å bidra til felles innsats - eller om vi ser litt nærmere på de forventninger vi syns er rimelige å ha. Kanskje er det noen av oss som preges av vår tilvandte overflod når vi uttrykker våre forventninger? Av og til syns jeg en del av oss også uttrykker krav som kan synes være mer fundert i omsorg for oss selv og vår egen egoisme enn omsorg for de rundt oss. Og jeg sier ikke at jeg er bedre enn andre - antagelig rikelig potensiale for egenutvikling på det område. Andre blant oss kunne kanskje med fordel i enda større grad hjelpes fram til å få sin del. Så ikke misforstå: jeg tror mange organisasjoner lykkes best når de samarbeider med "krevende kunder". Ingenting galt i å være en av kommunens krevende kunde - det bidrar også til utvikling.
Vi vil ha kommuner som har mål som: TRYGG, PROFESJONELL og ATTRAKTIV!
Jeg tar hatten av for kommuneansatte og engasjerte kommunepolitikere. Og legger til en liten oppfordring: Søk samarbeid på alle nivå - samarbeid er ikke alltid like enkelt, kanskje ikke uten konflikter, men gir økt mulighet for flere løsningsalternativer - kanskje flere alternativ skaper større mulighet for at rett løsning velges? I samhandling med andre kreves det at deltagerne evner bevegelse. Er vi i bevegelse er det grunnlag for utvikling. Eller sagt på en annen måte: en bærekraftig (samfunns-) utvikling!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar