torsdag 29. september 2011

E134 - Vi trenger ny veg!

Jeg har vært så heldig å få følge med på Statens vegvesen i deres arbeid med KVU for strekningen Saggrenda - Gvammen. For de som ikke er så kjent: Fra Kongsberg til Hjartdal er en annen måte å si det på. Ja - jeg har anledning i jobbsammenheng også følge andre vegprosjekter relativt tett. Og jeg har først av alt lyst til å si at jeg er stort sett imponert over arbeidsform og metodikk som vegvesenet følger. Dernest vil jeg peke på at for vår region (Kongsbergregionen) er E134 flere ganger blitt omtalt som jobb nr 1 når veger diskuteres. E134 er en av de viktigste stamvegene i Sør Norge. Den binder øst og vest sammen - og har funksjon i betydelig grad også for / i de områdene av Norge den går gjennom. Langs vegen fraktes mye folk - men den er også av vesentlig betydning for godstransport og næringsliv langs ferdselsåra og hele Sør Norge.

E134 Nutheimkleivene
Haukelivegen var ferdig i 1889 - og vegen som da het riksveg 10 - ble Europaveg i 1968. Lenge med betegnelsen E76, senere E134. E134 strekker seg fra Haugesund i vest - til Drammen i øst. Langs nær sagt "hele strekningen" foregår det planlegging om nødvening utbedring/endring, som igjen vil gjøre vegen enda viktigere som stamveg i nasjonal sammenheng. Vegen går gjennom hele Kongsbergregionen på tvers - fra Kongsbergs grense i øst mot Øvre Eiker - til Hjartdals grense mot Seljord i vest. Og det er "planer" for hele strekningen også gjennom vår region. Vi regner med at arbeidet med tunnell mellom Århus i Seljord og Gvammen i Hjartdal kommer for alvor i gang i 2013. Omleggingen av vegen gjennom tunnel fra Gvammen til Århus vil korte inn avstanden mellom Notodden og Seljord med ca 10 km og redusere kjøretiden for tunge kjøretøy med 18 minutter. I den andre enden - må/skal vegen gjennom Kongsberg (Damåsen - Saggrenda) også startes i 2013. I Kongsberg vil man få effektivisert transporttid vesentlig - idag går vegen gjennom byen/boligområder. Og i Kongsberg finnes en industriklynge av stor nasjonal betydning, med store kommunikasjonsbehov.

E134 gjennom Kongsberg
Utviklingen i Kongsberg forutsetter stadig økende grad av arbeidsintegrasjon med omkringliggende områder i regionen - og avstandsulemper må søkes redusert for at Kongsberg også i framtiden skal lykkes være vertskap for verdensledene industri. Men også næringslivsutviklingen i øvrige deler av regionen er svært avhengig av rask utvikling av bedre kommunikasjoner. De to, i forrige avsnitt nevnte, prosjektene forutsettes finansiert i de kommende statsbudsjett - i tråd med inneværende NTP mv. Kongsbergregionen var blant de som først krevde KVU iverksatt for strekningen mellom disse viktige prosjektene. Og lykkes få oppslutning om dette. Vegvesenet på sin side har gjennomført KVU'en på rekordtid - og på en god måte - og la fram sine anbefalinger i starten av september når samferdselsministeren besøkte regionen (Notodden). Her finner du KVU rapporten.

Flaskehals!
E134 Meheia
Med gjennomføringen av Århus-Gvammen og Damåsen-Saggrenda (og forventet trafikkvekst), vil strekningen Saggrenda-Gvammen bli en flaskehals av dimensjoner. Ja - også idag er deler av strekningen en stor utfordring for befordring av både mennesker og gods. En av de store utfordringene er altså Meheia. En strekning med stor trafikk - som av transportører betraktes både i tid/fremkommelighet og kostnader som en fjellovergang. Her er flere steder (broer) hvor ikke store biler kan passere hverandre når de møtes, og tøffe stigningsforhold.

Næringslivet i vår region er svært tydelige på behovet for en bedre kommunikasjonsåre til/fra og gjennom regionen. Og Vegvesenets KVU har i sin anbefaling om utbygging på strekningen fått frem det nødvendige budskapet og også gode løsninger - slik jeg ser det. Da er det videre fremdrift som er avgjørende. KS1 gjennomføres nå parallelt med at KVU'en legges ut på høring - med høringsfrist 1. november. (Her finner du høringsbrevet). Det videre fokus må være å få innarbeidet tiltak i NTP som skal rulleres. Og i en så tidlig fase som mulig! Dersom det ikke er mulig å få til utbygging i svært nær framtid - vil det kreve midlertidige utbedringstiltak knyttet til iallefall 3 broer - og minst en strekning med krabbefelt. Dette er også tema når Notodden Utvikling AS i samarbeid med Kongsbergregionen og næringsliv i Øst Telemark møter Telemarksbenken på Stortinget medio oktober.

Vegvesenet anbefaler ny veg fra Sagrenda til Ørvella, og opprustning av strekningen Ørvella til Gvammen. Videre å gjennomføre dette i 2 faser, der Ny veg fra Kongsberg til Elgsjø sammen men opprustning av Ørvella - Gvammen er fase 1. Dernest fortsette utbygging fra Elgsjø til Ørvella som fase 2. Beregninger viser at man kan forvente 27% redusert reisetid, ulykkesreduksjon på 57% - og 0 i nytte-faktor. Det siste er relativt uvanlig for denne type vegprosjekt (de fleste gjennomførte prosjekt har stor negativ slik effekt) , og er derfor positivt for dette prosjektet. KVU'en skal nå på høring - med frist i november i høst. Dernest skal dette prosjektet vurderes i trafikketatenes arbeid med forslag til ny NTP. 

Alle gode krefter må dra sammen! Og samferdselsministeren uttalte at hun synes at å se for seg 10 til 15 år før realisering av ny veg må være et altfor pessimistisk perspektiv.

Statsråd Kleppa - foto JE Innvær
Det vil kreve fortsatt stort arbeid og påtrykk for å lykkes med videre skritt - og samferdelsministeren uttalte da også viktigheten av at de to fylkene som her er involvert må prioritere dette prosjektet framover. Kongsbergregionen forventer at de to fylkeskommunene og berørte kommuner står sammen med regionen i å få prioritet for denne strekningen.

Personlig er jeg tilhenger av de anbefalinger som vegvesenet presenterer - og genuint opptatt av at tiltak langs E134 blir gjennomført slik de nå er planlagt / planlegges. Det er av avgjørende viktighet for videre regional og lokal utvikling i våre områder at så skjer så snart som overhode mulig!
Jeg velger å være optimist - og skal iallefall gjøre mitt.

2 kommentarer:

  1. Dette var en grundig utgreiing slik jeg kan se jan erik. interessant å lese!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Alltid hyggelig med tilbakemelding :)

      Slett