Er et spennende - stadig mer aktuelt tema.
Kan kommunene selv velge om de vil være på Facebook? Til dere som trodde det; desverre. Kommunene er på de sosiale medier enten de vil eller ikke. Det som det handler om er hvordan kommunene skal forholde seg til dette.
Kommunene omtales i de sosiale medier - og ny eller gammel informasjon på nett deles i de sosiale medier. Uansett om kommunene har sin egen side eller ikke på Facebook.
Det kommunene kan velge er om de vil ha en aktivitet eller en strategi for egen tilstedeværelse eller ikke.
En fjerdel av kommunene i Norge er på Facebook nå med en eller annen form for "side". Da teller ikke kommuner opprettet som personlig profil eller gruppe med. Men over halvparten av Norges befolkning er der. Disse er brukere eller borgere - som alle har en interesse i kommune-Norge. Neppe mulig å se bort fra.
Det finnes imidlertid flere tilnærmimngsmåter. Det er også derfor Kongsbergregionen idag den 9. februar arrangerer seminar om "Kommunenes forhold til sosiale medier". Vi kan ikke se bort fra "fenomenet" - vi blir nødt til å velge strategi/tilnærmingsmåte. Og vi må gjøre erfaringer undervegs. I et litt ukjent landskap - med konsekvenser og utfordringer i morgen som vi ikke kjenner til. Men vi er bedre rustet nå enn tidligere. Nå finnes det noen som har kommet lenger - vi kan høste noen erfaringer også fra andre. Mulighetene utvikles av de som er i "front" - ting går fort. Men man kommer ikke et videre eller et annet sted dersom man ikke vil leve på et minimum av "risiko". Det vil si; vi må begynne å gå dersom vi vil være i bevegelse. Og bevegelse skjer rundt oss - tar vi ikke sjansen blir vi fort stående litt "ensomme" igjen.
Men jeg tror på de små skritt. Når Rasmus Møller-Nielsen i dagens seminar snakker om tema - sier har at man skal tenke gjennom sin målgruppe og sin målsetning. Dernest gå i trinn. Han gir 4 trinn - som strekker seg fra "brukerrettet informasjon" til det han kaller "borgerrettet dialog".
Hvor mye arbeid legger man i å lage en telefonstrategi før dere begynner å ta telefonen? Sier Møller-Nielsen. Og mener ikke med det at kommunene ikke skal ha en telefonstrategi... - men man tenker nok i hverdagen ikke så mye på at strategi er forutsetning for å begynne bruke verktøyet. Det samme gjelder i forholdet til sosiale medier mener han. Han mener at man må leve litt på slik "risiko" som jeg nevnte ovenfor - og gjøre erfaringer.
Jeg ønsker kommunene lykke til:
- ta del i utviklingen
- hent kunnskap/erfaring fra andre
- tenk målgruppe/målsetning - evt i faser/trinn - se om nye verktøy kan ha positiv hensikt i forhold til kommunikasjonstrategi og evt innbyggerdialog.
- ta et trinn av gangen - men sørg for å være i bevegelse!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar