fredag 13. oktober 2023

Høst er fint - når høsten er fin!

Det har blitt medio oktober. Og det må slås fast; at det er høst. Iallefall midt i "høstsemesteret" - men også hva gjelder vær og temperaturer. 

For "sånne som meg" er denne høsten spesielt interessant. Jeg bruker mye av min tid i tjeneste for  og i kommunefellesskapet. Og denne høsten er har det vært valg. Ja - strengt tatt er ikke valget helt over. I Moss må det gjøres omvalg - og datoen er 27. november. Slikt omvalg berører ikke meg direkte - men litt indirekte gjør det jo det likevel. For det utsetter tidspunktet der den organisasjonen jeg jobber i blir "konstituert" på nytt. 

Etter valg til kommunestyrer og fylkesting velger disse nemlig representanter til KS. Disse skal samles i de ulike fylkene - til det vi kaller fylkesmøter. Der skal kommunenes delegater til vårt landsting velges. (De nye fylkestingene velger sine landstingsdelegater direkte). Blant landstingsdelegatene og deres vara - skal fylkesstyrer velges. I februar skal så vårt landsting møtes. Blant annet for å velge vårt landsstyre og vårt hovedstyre. 

Det er to ting som det som er nevnt i forrige overskrift nevnes - som er spesielt viktig å merke seg. Dette understreker det faktum at KS er en politisk styrt organisasjon - samt også at vi er en medlemsstyrt organisasjon. For oss som jobber i slike organisasjoner blir det en markering av en slags restart. Det skal de kommende måneder komme uttrykk frem som viser sektorens prioriteringer for kommende periode. Og for organisasjonens del skal det vedtas mål og strategier for perioden. I tillegg til å fasilitere for gode arenaer og prosesser i dette kommunefellesskapet - skal vi som jobber i denne organisasjonen altså også "snu oss"; motta nye "bestillinger" og legge planer for hvordan slikt skal følges opp. Og jeg tror jeg snakker for de fleste av oss - vi syns det både er spennende og gøy! 

Jeg gjentar det jeg rett etter valget skrev i et innlegg her på min blogg:

Jeg kan nesten ikke tenke meg vakrere ting enn et lokaldemokrati som evner samle et godt flertall mot noe som gir retning for utvikling. Der man samtidig evner å involvere og ivareta mindretallet i prosessen og oppfølgingen. Eller når man evner søke og skape forlik og kompromiss - som for fellesskapet av innbyggere gir framtidshåp og oppslutning. Jeg er takknemlig for alle som stiller opp som folkevalgte - og håper de deler mitt syn og tar det med seg som sin ambisjon.

Er veldig enig med det Lene Conradi denne mandagskvelden skrev på sin facebookside: "De gode løsningene vil vi fortsatt finne gjennom bredt samarbeid på tvers av politiske skillelinjer - løsningene blir alltid bedre når vi samarbeider og lytter til hverandre". Har et håp om at dette vil prege det videre arbeidet i mange kommuner og fylkeskommuner fremover.    

Jeg håper og tror at det samme vil prege det politiske arbeidet i min organisasjon fremover. Nå er KS i stor grad en "konsensusorganisasjon". Det betyr at i dette fellesskapet av kommuner og fylkeskommuner søker vår politiske ledelse enighet og kompromiss. Sjelden kommer de partipolitiske ulikheter på "spissen". Det er fellesinteressene til fellesskapet som har størst fokus - og som prioriteres. Fellesskap som kan gi sektoren en tydelig stemme og kraft. Hensikten med fellesskapet er nedfelt i organisasjonens visjon. KS er kommunesektorens organisasjon. KS arbeider for å sikre kommunesektoren best mulige rammebetingelser for å kunne virkeliggjøre vår visjon: en selvstendig og nyskapende kommunesektor.  

Jeg kunne skrevet mye om dette - men denne gangen stopper jeg her. Høsten bringer med seg andre ting også. Den klare lufta - de stadig kortere dagene. Det fine lyset - og de fine fargene. Jeg forsøker få mye utetid. Og nyter det fine. Når høsten er fin - er virkelig høsten fin - tenker jeg. Idag er det fredag. Og med noen bilder fra noen fine løpeturer i nydelig høstvær ønsker jeg alle en riktig god helg!








 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar